De crisis onder Nederlandse varkens- en kippenboeren alsmede de dalende melkprijs werkt door in het voer. Het FD maakt vandaag een analyse van de fusie- en overnamekoorts die daardoor in de sector opkomt. Veel voerbedrijven en -coöperaties zouden zich de vraag stellen: blijven we zelfstandig of zoeken we een (fusie)partner?
Niets doen kan niet
De vogelgriep raakte de met name de kleine en middelgrote voederproducenten onverwacht en hard. Ze hebben te maken met krappe marges en hebben weinig vet op hun financiële botten om onverwachte klappen op te kunnen vangen. Ook zonder de griep hadden ze al genoeg moeite om geld vrij te maken om hun bedrijven te onderhouden en moderniseren. Schaalvergroting door samenwerking of fusie bieden uitkomst, want de bedrijven kunnen niet stil blijven staan.
Van de grote drie verdient de kleinste 3,5 maal zoveel als de grootste
Nederland telt drie grote mengvoederbedrijven. ForFarmers, de marktleider met 6.300 leden met een omzet van € 2,6 miljard. De Koninklijke coöperatie Agrifirm (18.000 aandeelhoudende boerenleden), die met € 2,5 miljard omzet nauwelijks kleiner is .De Heus, het enige (familie)bedrijf onder de drie grote jongens, zet jaarlijks € 2,2 miljard om. De Heus verdient echt duidelijk beter. Op zijn wat kleinere omzet boekte het bedrijf in 2013 een nettowinst van € 74 miljoen. Agrifirm en ForFarmers bleven steken op € 20 miljoen.
Daarnaast telt Nederland tal van kleinere voerbedrijven.
Drie trends
Het FD ziet 3 belangrijke trends:
1. Krimp van de Nederlandse voermarkt als gevolg van het krimpen van de dierhouderij in ons land
In de varkenshouderij wordt zo weinig verdiend (gemiddeld inkomen: €11.000) dat niet te verwachten valt dat de sector de huidige omvang zal houden, noch in aantal ondernemers, noch in aantal dieren. In de pluimveehouderij zou de situatie minder dramatisch zijn, maar zijn grotere bedrijven (door overname) ondenkbaar. Dat zal wel gebeuren in de melkveehouderij, maar niet voldoende significant in het aantal gemolken liters. Daarom is geen volumegroei te verwachten die de voerbedrijven uit hun te lage verdiencapaciteit kunnen trekken.
2. Fusies & overnames
Als gevolg daarvan zullen fusies in de sector gaan plaatsvinden. Dat zal vooral gebeuren onder de kleinere spelers. Ook zullen de grote kleinere integreren om te groeien in aantal klanten.
3. Verlegging activiteiten naar het buitenland
De Nederlandse markt is oververzadigd en krimpt, misschien wel harder dan nu voorzien wordt. Wie door wil als veevoedermaker richt de blik dan ook op het buitenland. Bedrijven kijken niet alleen naar Europa, maar gaan ook naar Brazilië en China, twee landen die wel een nieuwe en sterk groeiende marktvraag bedienen.
ForFarmers meent dat er ook geld zit in verbreding van het productenpakket. CEO Yoram Knoop zegt dat als volgt; "Het gaat om het leveren van voer voor rundveebedrijven alsook het leveren van voeding voor planten en grassen, met bijbehorend advies."
Tot slot noteert de krant dat ForFarmers een beursgang overweegt, maar benadrukt dat een beursgang niet nodig is om kapitaal aan te trekken.
Fotocredits: logo firma De Heus, De Heus
Dit artikel afdrukken
Niets doen kan niet
De vogelgriep raakte de met name de kleine en middelgrote voederproducenten onverwacht en hard. Ze hebben te maken met krappe marges en hebben weinig vet op hun financiële botten om onverwachte klappen op te kunnen vangen. Ook zonder de griep hadden ze al genoeg moeite om geld vrij te maken om hun bedrijven te onderhouden en moderniseren. Schaalvergroting door samenwerking of fusie bieden uitkomst, want de bedrijven kunnen niet stil blijven staan.
Van de grote drie verdient de kleinste 3,5 maal zoveel als de grootste
Nederland telt drie grote mengvoederbedrijven. ForFarmers, de marktleider met 6.300 leden met een omzet van € 2,6 miljard. De Koninklijke coöperatie Agrifirm (18.000 aandeelhoudende boerenleden), die met € 2,5 miljard omzet nauwelijks kleiner is .De Heus, het enige (familie)bedrijf onder de drie grote jongens, zet jaarlijks € 2,2 miljard om. De Heus verdient echt duidelijk beter. Op zijn wat kleinere omzet boekte het bedrijf in 2013 een nettowinst van € 74 miljoen. Agrifirm en ForFarmers bleven steken op € 20 miljoen.
Daarnaast telt Nederland tal van kleinere voerbedrijven.
Drie trends
Het FD ziet 3 belangrijke trends:
1. Krimp van de Nederlandse voermarkt als gevolg van het krimpen van de dierhouderij in ons land
In de varkenshouderij wordt zo weinig verdiend (gemiddeld inkomen: €11.000) dat niet te verwachten valt dat de sector de huidige omvang zal houden, noch in aantal ondernemers, noch in aantal dieren. In de pluimveehouderij zou de situatie minder dramatisch zijn, maar zijn grotere bedrijven (door overname) ondenkbaar. Dat zal wel gebeuren in de melkveehouderij, maar niet voldoende significant in het aantal gemolken liters. Daarom is geen volumegroei te verwachten die de voerbedrijven uit hun te lage verdiencapaciteit kunnen trekken.
2. Fusies & overnames
Als gevolg daarvan zullen fusies in de sector gaan plaatsvinden. Dat zal vooral gebeuren onder de kleinere spelers. Ook zullen de grote kleinere integreren om te groeien in aantal klanten.
3. Verlegging activiteiten naar het buitenland
De Nederlandse markt is oververzadigd en krimpt, misschien wel harder dan nu voorzien wordt. Wie door wil als veevoedermaker richt de blik dan ook op het buitenland. Bedrijven kijken niet alleen naar Europa, maar gaan ook naar Brazilië en China, twee landen die wel een nieuwe en sterk groeiende marktvraag bedienen.
ForFarmers meent dat er ook geld zit in verbreding van het productenpakket. CEO Yoram Knoop zegt dat als volgt; "Het gaat om het leveren van voer voor rundveebedrijven alsook het leveren van voeding voor planten en grassen, met bijbehorend advies."
Tot slot noteert de krant dat ForFarmers een beursgang overweegt, maar benadrukt dat een beursgang niet nodig is om kapitaal aan te trekken.
Fotocredits: logo firma De Heus, De Heus
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Hallo FD, het is inmiddels 2015. De geconstateerde 3 trends zijn in volle gang of nagenoeg afgerond en de opkomst van fusies en overnames in NL is ook grotendeels achter de rug. Cavo,Latuco, CeHaVe, Landbouwbelang, CAF, CLM , 6 coöperaties uit evenzoveel provincies en nog enkele kleinere bedrijven heten inmiddels al meer dan 5 jaar Agrifirm. CTA, ABC, Coöperatie Gelderland uit Oost Nederland werden ForFarmers en dat kocht meer dan 3 jaar geleden Hendrix UTD wat op zich ook al een combinatie was van wat 15 jaar geleden de 2 grootste paticuliere bedrijven van Nederland waren. Het huidige De Heus, momenteel het grootste niet coöperatieve bedrijf van Nederland, heeft roots in Wessanen, Meulemans, Koudijs, Brokking, vd Bunt, Rijnsburger, Sondag, van Eck, Bouman en wellicht vergeet ik er nog een paar. Zo kun je doorgaan met de bedrijven die na de grote 3 komen, deze zijn ook al samenvoegingen van meerdere bedrijven. Wat het FD als trend ziet is is in werkelijkheid een nabeschouwing.
Engelbert, mee eens. Ze schuiven mee met de markt. Zou het nieuwe kunnen zijn dat de kleintjes nu weten dat het wel erg lastig wordt omdat ze eigenlijk niet meer verder kunnen, tenzij ze in een niche zitten? Alleen: die niches willen niet zo erg in vlees, melk en eieren.
De "Grote drie"? En Nutreco dan? Toch nog steeds "Nederlands"?
#3, dat is een echte Business to Business multinational, met Nederlands management en een belangrijke internationale vispoot. Helaas maakte het in zalm dezelfde fout als varkensboeren zodat ze niet ook downstream in zalmkweek meer zitten.
Mijn ex-werkgever Nutreco heeft Nederlandse roots maar momenteel is het enige echt Nederlandse aan het bedrijf het hoofdkantoor in Amersfoort, de research en innovatie afdelingen in Boxmeer en een aantal productiebedrijven voor specialiteiten in Tilburg, Putten en Deventer maar die specialiteiten worden ook voor verreweg het grootste deel geexporteerd. Inderdaad, vooral B2B en niet direct naar de veehouderij.