De crisis onder Nederlandse varkens- en kippenboeren alsmede de dalende melkprijs werkt door in het voer. Het FD maakt vandaag een analyse van de fusie- en overnamekoorts die daardoor in de sector opkomt. Veel voerbedrijven en -coöperaties zouden zich de vraag stellen: blijven we zelfstandig of zoeken we een (fusie)partner?

Niets doen kan niet
De vogelgriep raakte de met name de kleine en middelgrote voederproducenten onverwacht en hard. Ze hebben te maken met krappe marges en hebben weinig vet op hun financiële botten om onverwachte klappen op te kunnen vangen. Ook zonder de griep hadden ze al genoeg moeite om geld vrij te maken om hun bedrijven te onderhouden en moderniseren. Schaalvergroting door samenwerking of fusie bieden uitkomst, want de bedrijven kunnen niet stil blijven staan.

Van de grote drie verdient de kleinste 3,5 maal zoveel als de grootste
Nederland telt drie grote mengvoederbedrijven. ForFarmers, de marktleider met 6.300 leden met een omzet van € 2,6 miljard. De Koninklijke coöperatie Agrifirm (18.000 aandeelhoudende boerenleden), die met € 2,5 miljard omzet nauwelijks kleiner is .De Heus, het enige (familie)bedrijf onder de drie grote jongens, zet jaarlijks € 2,2 miljard om. De Heus verdient echt duidelijk beter. Op zijn wat kleinere omzet boekte het bedrijf in 2013 een nettowinst van € 74 miljoen. Agrifirm en ForFarmers bleven steken op € 20 miljoen.
Daarnaast telt Nederland tal van kleinere voerbedrijven.

Drie trends
Het FD ziet 3 belangrijke trends:

1. Krimp van de Nederlandse voermarkt als gevolg van het krimpen van de dierhouderij in ons land
In de varkenshouderij wordt zo weinig verdiend (gemiddeld inkomen: €11.000) dat niet te verwachten valt dat de sector de huidige omvang zal houden, noch in aantal ondernemers, noch in aantal dieren. In de pluimveehouderij zou de situatie minder dramatisch zijn, maar zijn grotere bedrijven (door overname) ondenkbaar. Dat zal wel gebeuren in de melkveehouderij, maar niet voldoende significant in het aantal gemolken liters. Daarom is geen volumegroei te verwachten die de voerbedrijven uit hun te lage verdiencapaciteit kunnen trekken.

2. Fusies & overnames
Als gevolg daarvan zullen fusies in de sector gaan plaatsvinden. Dat zal vooral gebeuren onder de kleinere spelers. Ook zullen de grote kleinere integreren om te groeien in aantal klanten.

3. Verlegging activiteiten naar het buitenland
De Nederlandse markt is oververzadigd en krimpt, misschien wel harder dan nu voorzien wordt. Wie door wil als veevoedermaker richt de blik dan ook op het buitenland. Bedrijven kijken niet alleen naar Europa, maar gaan ook naar Brazilië en China, twee landen die wel een nieuwe en sterk groeiende marktvraag bedienen.

ForFarmers meent dat er ook geld zit in verbreding van het productenpakket. CEO Yoram Knoop zegt dat als volgt; "Het gaat om het leveren van voer voor rundveebedrijven alsook het leveren van voeding voor planten en grassen, met bijbehorend advies."

Tot slot noteert de krant dat ForFarmers een beursgang overweegt, maar benadrukt dat een beursgang niet nodig is om kapitaal aan te trekken.

Fotocredits: logo firma De Heus, De Heus