Op Molblog staat een aanbevelenswaardig verslag van de productpresentatie van Truly, het nieuwe verantwoorde/bewuste/duurzame snoep van Redband.
‘Gezond’ is een hypewoord en staat bovenaan de voedingsagenda. Niet alleen regeringen zijn er mee bezig, de consument zelf ook. Naast dat voedsel gezonder moet worden, willen de consumenten ook natuurlijkere ingrediënten...Minder suiker, natuurlijke kleurstoffen, kleinere verpakkingen en eerlijkheid in marketing, dat is wat de consument wil. En ze willen geen compromis wat betreft smaak. Ja, het moet gezonder maar moet ook gewoon lekker blijven. De naam 'Truly' zal gekozen zijn vanwege de associatie met 'waarlijk', 'oprecht'. Wil de consument echt meer eerlijkheid? Ik stel stickers op de kiwi's, spitskolen en preien voor: 'ook al eet je er tien per dag, dood ga je toch.' En op Fair Trade-producten: 'ondanks onze inspanningen is en blijft de wereld een puinhoop zolang er mensen wonen.' En op Bio-producten: 'niet noodzakelijk beter, wel altijd duurder.' Maar waarschijnlijk worden we niet gelukkig van die eerlijkheidsmanie. Oprecht werkt alleen als het een pose is.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Kari-Anne Fygi meldt dat de snoepjes 'in 2 dagen op waren'. Kennelijk is dat een aanbeveling. Het bericht is een verwarring van de begrippen 'gezondheid' en 'natuurlijkheid'.
Vandaar dat ik Kari-Anne meldde:
'Goed te horen dat de snoepjes kennelijk lekkerder zijn ('in twee dagen op') nu ze natuurlijker gemaakt zijn. Maar .... heeft dat iets te maken met gezondheid?
Snoepjes zijn er niet om gezond te wezen, maar om lekker te zijn. Snoepfabrikanten die ons vertellen dat natuurlijke snoepjes gezondheidsproducten zijn, verkopen verhalen. Mogen snoepjes misschien gewoon 'natuurlijk' zijn?
Gezonde snoep. Bah!
Waar is de gezonde conceptuele hygiëne gebleven?
En waarom zouden we iets tegen snoep hebben? Dat wat iets hebben tegen een ongezonde 'lijfstijl' kan ik begrijpen. Maar tegen snoep, nee. Onzin!
Dick, zou het niet zo kunnen zijn dat juist zij de draad kwijt zijn geraakt? Immers zoals je zegt snoep is op zich niets mis mee, echter hebben zij in de verwarring van het verschillend gebruik van gezond, gemeend "gezonde snoep" te moeten maken, om beter aan te sluiten bij de markt?! Voor zover dit mogelijk is. Alsof de consument dit gaat geloven......
Bizar en te gek voor woorden. Ben er dan ook voor om het hier bij te laten.
Geloof ik niks van. Het is suggestieve marketingcommunicatie waarin de conclusies aan de consument worden overgelaten: deze snoep is tenminste ook nog gezond.
Leaf het spoor bijster? Wie weet. Als je het maar lang roept gaat wellicht iedereen erin geloven. Inclusief de adverteerder zelf ;-)
Kari-Anne Fygi analyseert het haarscherp: de echte trend is het relatief gezonde product. Minder-slecht snoep, minder-slechte snacks. Dit wordt vervolgens in een nostalgisch andoende verpakking gedaan en er wordt 'eerlijk' over gecommuniceerd. Geraffineerder kan bijna niet. Het doet denken aan de strips van Broer Konijn, waarin de beer steeds weer in de listen van het konijn trapt.
de echte trend is het relatief gezonde product. Minder-slecht snoep, minder-slechte snacks., mooi gezegd. De scherpe kantjes gaan eraf. Het wordt nog subtieler. Marketeers snappen dat we helemaal niet gezond willen, maar wel 'lekker', zonder dat schuldgevoel dat ons van alle kanten wordt aangepraat. Vluchten kan weer. Je hebt een weerwoord voor de verwijtende blikken van ouders, vrienden en partners!
Gratis en voor niks opent zich een droommarkt - eindelijk weer eens een nieuw verkoopargument - voor snoepjesmakers!
Niettemin ziet Fygi een verschil tussen Cola of Mentos met vitamine C en deze natuurlijke snoepjes. De eerste zouden alleen maar ' minder slecht' zijn. Deze snoepjes zijn natuurlijker. Of ' minder onnatuurlijk' . Ik begrijp dat niet. Deze snoepjes zijn net als Cola een uitvinding van een handig marketingbrein om in te spelen op het door de overheid 'gemarkete' gezondheidsschuldgevoel. Natuurlijkheid is een zij-associatie om eindelijk weer te zeggen dat het ook lekker mag wezen. Maar vooral om ' toch ook een beetje gezond' te suggeren. Zonder het te zeggen.
Knap lekkere marketingcommunicatie! De overheid - die ons dat schuldgevoel aanpraat - zou er veel van kunnen leren.