image

Gisteravond werd ik door Petra de Boevere aka Meisje van de Slijterij ingewijd in de geheimen van 'social TV'. De uitzending houden we maar even geheim. Maar het was wel boeiend!

Vijf jaar geleden was bloggen nog niks. Toen werd het een bedreiging voor kranten en tijdschriften die maar niet wilden begrijpen dat het helemaal geen bedreiging is.
Blogs werden de waan van de dag. Kranten schoven op in de hierarchie en moesten nieuws gaan brengen waarover is nagedacht. Pech dus als ze dat niet konden.

2007 is het jaar van Twitter, chitchat over niks zeggen sommigen. Nee, heel boeiend zeggen anderen. Volgens onze eigen Marco Derksen maakt het de blogs serieuzer. Minder waan van de dag. De kranten schuiven dus ook weer op. De tijdschriften ook en dus ook de boeken (zouden die nog wel leesbaar blijven, of worden ze 'slow' zoals de NRC van vrijdag suggereerde?).

De allernieuwste waan-van-de-dag hype is social tie-vie. Kletsen met een min-of-meer-acceptabel beeld en elkaar filmpjes laten zien en in beeld laten.

Wij draaien het gewoon om: op donderdagavond (vanaf een nog nader te bepalen dag in augustus) starten Petra en ondergetekende hier het programma De Week. Van 23.00 tot 23.40h nemen we de week van het geschreven eet- en drinknieuws door. Met als gasten de mensen achter de onderwerpen waarover op onze blogs is geschreven in de week daarvoor. Stamgast zijn natuurlijk de mensen die meededen aan de discussies op onze blogs.

Na afloop, gaat de uitzending hier meteen online.

Of het nou meer of minder waan van de dag of alleen-maar-genitwit-twit wordt?

Foodlog.nl was altijd al wat minder 'licht' en niet zo twit. Het wordt gewoon "De Week" en we zorgen ervoor dat het een programma met inhoud wordt. ("Ja, content!", reageerde dan ook meteen een van de toevallige kijkers gisteravond)

O ja, tot die nadere dag in augustus gaan we dus de bloggers opleiden tot social TV-ers. Eerst even met Petra door de molen. Proefje doen kan dus. Laat maar horen.
Dit artikel afdrukken