Een ongeruste lezer uit Den Bosch vroeg me of we het nieuws nog wel volgen. Er is nl. in film in de maak over de gevolgen van de intensieve dierenindustrie. Natuurlijk door Marianne Thieme, die openlijk aangeeft een door Al Gore gesette trend en market franchise te volgen. Zo doen ook volgers van de grote merken dat. Komt Nike met airzolen, dan komen de B-merken er even later ook mee.

Wat nieuw is, is de manier waarop dit gebeurt. Massa-mobilisatie via beeld en geluid is uitgevonden door Leni R., in een lelijke tijd, een jaar of 60/70 geleden. Die tactiek is later door grote merken en politici - van links tot rechts via het midden - overgenomen. Niets, of juist alles, mis mee dus. Het kopiëren van een trend om er een heel ander punt mee te maken is weer eens wat nieuws.

Films over de dierenindustrie zijn prima. Laten zien hoe achteloos en respectloos we vlees wegkauwen en wat dat betekent is wat mij betreft zelfs heel wenselijk. Voor alle duidelijkheid: dat bedoel ik niet ironisch.

Wie pakt een keer het maken van reële, in perspectief staande filmische voorlichting op?
Het spijt me, maar van Thieme verwacht ik het niet.
Dit artikel afdrukken