imageZou er zo meer bio verkocht worden?

Kant-en-klaar en biologisch lijken twee tegenpolen. Dat beide trends wel degelijk te combineren zijn bewijst BioZorg, de in april geopende biologische maaltijdenfabriek voor horeca, zorg en bedrijfscatering' in Haaksbergen. Het bedrijf levert - naast convenience ook vers en halffabrikaat. Alles wordt geproduceerd onder SKAL-certificering. Voor de afzet heeft BioZorg goede afspraken met grote bedrijven als Dell XL, Huuskes en FoodConnect. Begin 2007 was initiatiefnemer Raymond Hertong werkzaam bij een producent van gangbare maaltijden, toen hij door een tuinderij van biologische producten benaderd werd om een soep te maken voor een groep verstandelijk gehandicapte kinderen. Kort daarna werd hij benaderd door de Pluryn Werkenrode Groep die wekelijks een biologische dag wilde introduceren.

Gat in de markt
Hertong besefte dat de productie van biologische halffabrikaten en volledig kant-en-klare maaltijden een gat in de markt was. Hij heeft een koksachtergrond en proefde heel duidelijk het verschil in smaak tussen biologisch en gangbaar. Wel werd al snel duidelijk dat de gangbare receptuur niet op biologische producten toepasbaar is. Dat heeft onder andere te maken met het lagere vochthehalte van biologisch producten. Daardoor is biologisch ook minder duur dan mensen denken: Het rendement van biologische producten is circa 10% hoger, stelt Hertong.

Lokaal assortiment
Voor de groenten en het vlees heeft BioZorg een samenwerkingsverband met boeren in het Vechtdal, die speciaal voor BioZorg zaaiplannen maken en hectares groenten gaan verbouwen. Zij zullen niet overal in kunnen voorzien, maar wel voor een groot deel, omdat het assortiment op de seizoenen is afgestemd legt Hertong uit. E-nummers zoals kleur- en smaakstoffen zijn taboe, net als conserveringsmiddelen. Dat betekent scherp zijn op de grondstoffen, sous-vide garen, zo snel mogelijk terugkoelen en meteen verpakken. Daarmee kan het bedrijf een THT garanderen van 12 dagen voor bijvoorbeeld een stamppot en 7 dagen voor een nasi of bami.

Assortiment
BioZorg biedt op dit moment in verpakkingen van 2,5 kilo een aantal eenpansgerechten, aardappelvarianten, gratins, Indische gerechten, pasta's, stamppotten, een paar soepen, gegaard vlees en gegaarde groenten. Naast het convenience assortiment levert het bedrijf verse groente en vlees van de eigen inpandige groenteboer en slager, en is er een assortiment brood, zuivel en droge kruidenierswaren. BioZorg gaat misschien ook zelf desserts maken. Het bedrijf heeft al een veelzijdige verpakkingsmachine, die met behulp van een mal ook geschikt voor desserts te maken is.

Concurrentie?
Voorlopig neemt BioZorg als producent van biologische convenience een unieke plaats in, maar Hertong hoopt dat daar snel verandering in komt. De grote gangbare producenten lijken niet van plan om zich ook op biologische producten te storten. Met SKAL-certificering werken binnen een fabriek voor gangbare maaltijden is bijna niet te doen. Bovendien is het marktaandeel van 6 á 7% de grote jongens nu nog niet interessant, legt Hertong uit.

Biobestel.nl
BioZorg heeft ook een concept op de plank liggen voor levering direct aan de consument, via internet: BioBestel.nl. Daarmee gaat BioZorg zich vooral op de 50-plusser richten, die wat meer met gezondheid en bewust leven bezig is en daar ook wat geld voor over heeft.


bron: Grootkeuken met dank aan foodholland
Dit artikel afdrukken