De Nederlandse supermarkten sporen de voedingsindustrie aan om het aanbod van gezonde voedingsproducten snel uit te breiden. Ze innoveren te weinig wat betreft het CBL, de belangenvereniging van de Nederlandse detailhandel in food:
Volgens het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel, de koepelorganisatie van supermarkten in Nederland, haken supermarkten volop in op de brede discussie over overgewicht. “Als we kijken naar de 50 grootste introducties in supermarkten in 2005, dan constateren we dat het gezondheidsaspect het afgelopen jaar veel belangrijker is dan de jaren hiervoor”, aldus Sija de Jong van het CBL. Bijna 37% van de omzet van deze topintroducties wordt verklaard door producten die primair inspelen op de vraag van de consument naar gezonde voeding en functional food. Het gemiddelde van de jaren 2001 – 2005 ligt op 27%*. In andere landen, met name de VS is deze tendens veel nadrukkelijker aanwezig, daar is de strijd tegen overgewicht al wat langer aan de gang.
Zou dat nu ook komen omdat de supermarkten - onder gejuich en aansporing van de consument - de producenten flink heben uitgeknepen en zij dus liever naar de rest van de wereld (food blijft tenslotte altijd deels local business) kijken dan naar ons?
Dit artikel afdrukken
Volgens het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel, de koepelorganisatie van supermarkten in Nederland, haken supermarkten volop in op de brede discussie over overgewicht. “Als we kijken naar de 50 grootste introducties in supermarkten in 2005, dan constateren we dat het gezondheidsaspect het afgelopen jaar veel belangrijker is dan de jaren hiervoor”, aldus Sija de Jong van het CBL. Bijna 37% van de omzet van deze topintroducties wordt verklaard door producten die primair inspelen op de vraag van de consument naar gezonde voeding en functional food. Het gemiddelde van de jaren 2001 – 2005 ligt op 27%*. In andere landen, met name de VS is deze tendens veel nadrukkelijker aanwezig, daar is de strijd tegen overgewicht al wat langer aan de gang.
Zou dat nu ook komen omdat de supermarkten - onder gejuich en aansporing van de consument - de producenten flink heben uitgeknepen en zij dus liever naar de rest van de wereld (food blijft tenslotte altijd deels local business) kijken dan naar ons?
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook