Een nabrander van 'biologische aard' in aansluiting op het stukje hieronder.
De biologische sector moet zich nadrukkelijk op de 'cultural creatives' richten, een trendsettende groep die groot belang hecht aan de leefomgeving. Als je deze groep goed bedient, valt er een marktaandeel van 10% te behalen. De rest volgt daarna vanzelf. Dat betekent dat er meer aandacht voor kwaliteit moet komen. Dat zegt Bert van Ruitenbeek, directeur van Biologica. Volgens Van Ruitenbeek moeten biologische producten in speciale winkels of in 'shop-in-shop'-formules aangeboden worden, dit om te voorkomen dat de consument toch weer voor het goedkopere reguliere alternatief kiest. Burgers zijn over het algemeen begaan met het welzijn van dieren. Zij willen best biologisch pluimveevlees kopen, maar als die naast gangbare kipproducten ligt, verandert die bewuste burger toch weer in een prijsbewuste consument, legt Van Ruitenbeek uit.
Van Ruitenbeek ziet zich in zijn mening bevestigd door het succes van de Amerikaanse biologische supermarktketen Whole Foods Market. 's Werelds grootste keten van biologische supermarkten richt zich op gezondheid, kwaliteit en luxe. De keten doet dat met aantrekkelijke winkels, met een breed assortiment en met gemak voor de consument.
bron: financieel dagblad
Dit artikel afdrukken
De biologische sector moet zich nadrukkelijk op de 'cultural creatives' richten, een trendsettende groep die groot belang hecht aan de leefomgeving. Als je deze groep goed bedient, valt er een marktaandeel van 10% te behalen. De rest volgt daarna vanzelf. Dat betekent dat er meer aandacht voor kwaliteit moet komen. Dat zegt Bert van Ruitenbeek, directeur van Biologica. Volgens Van Ruitenbeek moeten biologische producten in speciale winkels of in 'shop-in-shop'-formules aangeboden worden, dit om te voorkomen dat de consument toch weer voor het goedkopere reguliere alternatief kiest. Burgers zijn over het algemeen begaan met het welzijn van dieren. Zij willen best biologisch pluimveevlees kopen, maar als die naast gangbare kipproducten ligt, verandert die bewuste burger toch weer in een prijsbewuste consument, legt Van Ruitenbeek uit.
Van Ruitenbeek ziet zich in zijn mening bevestigd door het succes van de Amerikaanse biologische supermarktketen Whole Foods Market. 's Werelds grootste keten van biologische supermarkten richt zich op gezondheid, kwaliteit en luxe. De keten doet dat met aantrekkelijke winkels, met een breed assortiment en met gemak voor de consument.
bron: financieel dagblad
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Na Xummum en Ruitenbeek die de 'geitenwollensokken' in de la leggen, komt nu ook New Organic World met zo'n verklaring. Daar sta je dan straks met je met je verantwoorde fiets en dito tas, naast de BMW-3 rijder met kindjes in hockey-outfit. Maar niet over politiek praten ;-)
Zit wat in, ik denk dat de hippe, trendy, 'cultural creative', een beetje huiverig is voor het geitewollesok imago van het woord Biologisch.
Vergelijk: Shell Pura versus Shell V-Power. De eerste sloeg niet aan, de focus was op het mileu (schonere verbranding) en het lagere verbruik. De tweede loopt prima (althans, het is al een stuk langer op de markt, de exacte verkoopcijfers weet ik niet). V-Power legt haar focus op "meer vermogen", je moter loopt soepeler en de verbranding is schoner. Rara, wat is het verschil tussen de beide brandstoffen? De communicatie/marketing misschien?
Ik zou zeggen: begint te vallen. Gaat de goede kant op, maar nog steeds met een té Groen Links-accent. De echte manier waarop Whole Foods en Fresh & Wild zich positioneren is 'radicale kwaliteit'. Die kost geld en beloont de noodzakelijke kostprijs wél, zodanig zelfs dat er een echt goed product (ik bedoel: niet alleen maar een ‚biologisch‚ in de definitorische zin van het woord) voor kan worden gemaakt.
Om ons andere debat kort te sluiten (subsidie vs vrije markt rond landbouw): dit zijn de ondernemers die voor AFZET zorgen. Zolang die uitblijven, sterven er fantastische produkten uit die net als de Dodo niet meer terugkomen (de kennis erachter is doe-kennis die in vele decennia en zelfs eeuwen is opgebouwd). Mischien moeten we er niet om treuren: zonde, maar het komt wel weer terug, in een variant (= wet van het behoud van energie).
Het kwartje valt dus. "gezondheid, kwaliteit en luxe" maken als belofte meer kans dan het vrij lege begrip biologisch. Met een inhoudelijk premium-predikaat maak je meer kans, ook als je doel is om grotere groepen te bereiken.