imageWoensdag a.s. introduceert Campina een soort anti-snack snack voor onze altijd en overal etende generaties. Het gaat om een nieuwe variant van Optimel.

Campina wil er nog niet veel over kwijt. Het gerucht gaat dat de nieuwe Optimel - een zuiveldrankje - is gemaakt door toepassing van het DSM ingrediënt Fabuless. Fabuless bestaat uit een kern van palmolie met een coating van haverolie. De haver verteert heel traag zodat de palmolie tot in de dunne darm doordringt. Doordat het lichaam relatief ver in het spijsverteringsstelsel onverteerd vet signaleert, vermindert Fabuless de eetlust gedurende vier uur na de maaltijd.

Handig inderdaad, want vezels - die hetzelfde effect zouden hebben - hebben we uit ons eten verbannen. Da's dus dubbele moeite: eerst om ons eten vezelarm te maken en vervolgens om trucs te verzinnen die ons niet te veel laten eten. En ... het is nog een aardige vorm van concurrentie ook. De zuivelmakers creëren hiermee een product dat de vezeluitkledende industrie de voet dwars zet in zijn streven om ons steeds meer, en dus steeds lozere, voeding te kunnen laten verstouwen.
Een mooie functional dus voor mensen die op hun gewicht willen letten door middel van een drankje. Als het werkt, zal het ongetwijfeld een mooie toekomst hebben, want het 'argument to buy' is helemaal van deze tijd.

Maar wat een moeite en kosten die niets doen voor de kwaliteit van wat we eten. Dure producten, maar weer minder eten voor je geld dus!

Lang leve de techniek, de innovatie en de arbeidsverschaffing! Zou er nog wat échts te eten overblijven?
Dit artikel afdrukken