Woensdag a.s. introduceert Campina een soort anti-snack snack voor onze altijd en overal etende generaties. Het gaat om een nieuwe variant van Optimel.
Campina wil er nog niet veel over kwijt. Het gerucht gaat dat de nieuwe Optimel - een zuiveldrankje - is gemaakt door toepassing van het DSM ingrediënt Fabuless. Fabuless bestaat uit een kern van palmolie met een coating van haverolie. De haver verteert heel traag zodat de palmolie tot in de dunne darm doordringt. Doordat het lichaam relatief ver in het spijsverteringsstelsel onverteerd vet signaleert, vermindert Fabuless de eetlust gedurende vier uur na de maaltijd.
Handig inderdaad, want vezels - die hetzelfde effect zouden hebben - hebben we uit ons eten verbannen. Da's dus dubbele moeite: eerst om ons eten vezelarm te maken en vervolgens om trucs te verzinnen die ons niet te veel laten eten. En ... het is nog een aardige vorm van concurrentie ook. De zuivelmakers creëren hiermee een product dat de vezeluitkledende industrie de voet dwars zet in zijn streven om ons steeds meer, en dus steeds lozere, voeding te kunnen laten verstouwen.
Een mooie functional dus voor mensen die op hun gewicht willen letten door middel van een drankje. Als het werkt, zal het ongetwijfeld een mooie toekomst hebben, want het 'argument to buy' is helemaal van deze tijd.
Maar wat een moeite en kosten die niets doen voor de kwaliteit van wat we eten. Dure producten, maar weer minder eten voor je geld dus!
Lang leve de techniek, de innovatie en de arbeidsverschaffing! Zou er nog wat échts te eten overblijven?
Dit artikel afdrukken
Campina wil er nog niet veel over kwijt. Het gerucht gaat dat de nieuwe Optimel - een zuiveldrankje - is gemaakt door toepassing van het DSM ingrediënt Fabuless. Fabuless bestaat uit een kern van palmolie met een coating van haverolie. De haver verteert heel traag zodat de palmolie tot in de dunne darm doordringt. Doordat het lichaam relatief ver in het spijsverteringsstelsel onverteerd vet signaleert, vermindert Fabuless de eetlust gedurende vier uur na de maaltijd.
Handig inderdaad, want vezels - die hetzelfde effect zouden hebben - hebben we uit ons eten verbannen. Da's dus dubbele moeite: eerst om ons eten vezelarm te maken en vervolgens om trucs te verzinnen die ons niet te veel laten eten. En ... het is nog een aardige vorm van concurrentie ook. De zuivelmakers creëren hiermee een product dat de vezeluitkledende industrie de voet dwars zet in zijn streven om ons steeds meer, en dus steeds lozere, voeding te kunnen laten verstouwen.
Een mooie functional dus voor mensen die op hun gewicht willen letten door middel van een drankje. Als het werkt, zal het ongetwijfeld een mooie toekomst hebben, want het 'argument to buy' is helemaal van deze tijd.
Maar wat een moeite en kosten die niets doen voor de kwaliteit van wat we eten. Dure producten, maar weer minder eten voor je geld dus!
Lang leve de techniek, de innovatie en de arbeidsverschaffing! Zou er nog wat échts te eten overblijven?
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Wat een ontmoedigende berichten allemaal weer op de maandagmorgen. Fosfaat toevoegen aan de zee, nieuwe optimel zodat we minder gaan eten. Ik begin me ook steeds vaker af te vragen of er nog iets "normaals" te eten overblijft. In een supermarkt is het al erg goed zoeken. Je kunt bijna niets meer vinden.
Het goede nieuws van deze dag is wat mij betreft wel dat deze weblog is doorgedrongen bij ZIBB Horeca.
Thx Brigitte. Het mooiste is en blijft dat de discussie zelf nieuwswaarde blijkt te hebben. Om het makkelijk te maken voor mensen die nu denken ‚wat op Zibb?‚, hierbij het linkje
Ik ben heel benieuwd wanneer de gemiddelde mens onwaarschijnlijk moe [murw] wordt van dit soort uitvindingen, en van schrik [ellende] spontaan natuurlijke voeding gaat eten. Waar we het overigens al tientallen duizenden jaren prima op doen, maar dit geheel terzijde.
Jacobus
Dat duurt nog even, als duidelijk is geworden dat de eerste mensen zich alweer doodgehongerd hebben met dit product om het je zo lekker de trek beneemt ...
De vezelverarmers zullen er trouwens wel weer een schepje bovenop moeten doen. After all, food is about finance, not about quality.
Ik lees jullie blog al een tijdje met zeer veel interesse. Ik moet eerlijk bekennen dat ik heel erg blij ben dat we een moestuin hebben en dat ik alleen rijst, bloem, zonnebloemolie en dergelijke bij de supermarkt haal en voor de rest praktisch altijd vers eet. Zo te horen wordt dat steeds meer een voorrecht, vers voedsel. Aan mij zijn ze niet besteed die innovatieve producten. Over het algemeen zijn mensen veel te goed gelovig wat voeding betreft en in weze erg makkelijk en lui dat ze niet verder kijken en nadenken over voeding.