In de Volkskrant van vandaag is te lezen dat het bekende troebel witbier Hoegaarden binnenkort verdwijnt. Uit Hoegaarden, het dorpje dus. Het brouwen wordt nl. verlegd naar Jupille bij Luik. Dat is goedkoper. De bottelarij blijft in Hoegaarden. Verwacht wordt dat die binnenkort ook verhuist. Dan is de band tussen de traditie van het dorp en het bier verdwenen. Hoegaarden wordt gewoon een merk.

De man achter het èchte Hoegaarden, de nu 80-jarige Pierre Celis, schaamt zich rot. Pierre besloot eind jaren '50 de bijna verloren gegane traditie van het witbier in zijn dorp aan te pakken. Met succes. In de jaren '80 van de vorige eeuw zorgde een brand in zijn bedrijf ervoor dat hij Stella een belang moest laten nemen in Hoegaarden. Na de overname van Stella door Interbrew (thans InBev) verdween zijn invloed op Hoegaarden. Nu besluit Inbev Hoegaarden puur en alleen als recept en merk te gebruiken. De band met de oorsprong wordt doorgesneden. Celis: 'ik schaam me als ik de mensen die ik nog heb aangenomen nu tegenkom'.
Dit artikel afdrukken