imageOvergewicht krijgt in de VS zoveel aandacht dat consumenten van de weeromstuit juist om extra grote porties vragen. Zo is de supergrote hamburger momenteel zeer in trek. Burger King verkoopt Stackers (gestapelde burgers), Hardee heeft de Monster Thickburger en bij restaurant Heart Attack Grill in Arizona zijn de Double en Triple Bypass populair. De verkoop van grote cheeseburgers steeg in het jaar tot en met februari 2006 met 4%, terwijl reguliere hamburgers slechts 1% groeiden.

Brian Wansink, directeur van Cornell University Food and Brand Lab, ziet de trend als de terugkeer van machismo. Mannen zien een verband tussen manlijkheid en stevige trek. Vooral jonge mannen zijn bovendien het gezeur rond overgewicht zat en eten wat ze zelf willen. Ook in eetopzicht is politiek correct bij deze doelgroep betekent 'hoe groter hoe beter'.
De Stackers van Burger King zijn niets anders dan lagen vlees afgewisseld met een laag kaas en een laag bacon. De vierdubbeldikke Stacker was goed voor 15% van de omzet. Wat de trend extra opvallend maakt is dat de bereidheid zich aan een dieet te houden nog nooit zo gering is geweest. Meestal is 25% tot 29% van de Amerikanen op enig moment aan het afvallen, maar het afgelopen jaar was dat slechts 23%.

Als het zo is dat wij, naar economische geredeneerd, meestal een drietal jaar achterlopen bij de ontwikkelingen van Amerika, is het wellicht raadzaam hier rekening mee te houden.

Vandaar mijn stelling:" Als we blijven doorzeuren over obesitas, schieten we door en verliezen we meer dan we winnen."

bron: MKB
Dit artikel afdrukken