Volgens scheepvaartexpert Pierre Sames is zeevracht de meest efficiënte manier van transport. Bijna 80% van de wereldhandel wordt via water vervoerd. In 2016 is 10,3 miljard ton aan goederen verscheept. Doordat schepen veel grotere hoeveelheden kunnen transporteren, ligt de efficiëntie hoger dan bij luchtvracht.
Vrachtschepen verstoken (net als cruiseschepen) voornamelijk ruwe stookolie. Stookolie is een restproduct van de productie van benzine en gas. Verbranding ervan produceert verschillende soorten zwaveloxides (SOx); de zwavel draagt sterk bij aan zure regen en veroorzaakt een verhoogde kans op longaandoeningen. De VN-organisatie International Maritime Organization (IMO) heeft daarom al in 2005 in de MARPOL Conventie strengere regelgeving voor scheepsbrandstof voorgeschreven. Over 2 jaar gaat deze daadwerkelijk in. Daardoor loopt de druk op de rederijen nu hoog op. Volgens de OESO, de denktank van rijke industrielanden, jaagt het de jaarlijkse kosten voor de containervaart als geheel met $30 miljard op.
Onder de nieuwe IMO-regelgeving mogen schepen per 1 januari 2020 alleen nog varen op zwavelarme brandstof of LNG (liquid natural gas). Willen ze toch op stookolie blijven varen, dan zullen rederijen speciale filtersystemen in hun schepen moeten installeren. Links- of rechtsom, de kosten stijgen en de rekening komt uiteindelijk bij de consument terecht, volgens Habben Janssen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Intusssen wordt er achter computers en op scheepswerven hard gewerkt aan (bijna) brandstofloze schepen. Iets met wind, de enige echte oplossing.
#1 Scherp Jordi, ik heb het aangepast. Het gaat hier wel om SOx - dus verschillende zwaveloxides.
Sinds wanneer is zwaveldioxide een broeikasgas? naar mijn weten is zwavel een aerosol. Aerosolen bevorderen wolkvorming en wolken weerkaatsten zonlicht.