De wereld telt slechts één cruiseschip dat niet op zware stookolie vaart, meldt de Morgen. Cruises hebben een luxueus imago, voor de luie vakantie of juist om aan je leefstijl te werken. Vorig jaar maakten 26 miljoen mensen een cruise, dit jaar nog een miljoen meer.
Een nieuwe inventarisatie door de Duitse natuurorganisatie NABU plaatst kanttekeningen bij dat luxe imago.
NABU onderzocht de uitstoot van zwavel, stikstofdioxide, fijnstof en zwarte koolstof van 77 cruiseschepen. Dat is ongeveer de hele Europese vloot van cruiseschepen. Alleen het cruiseschip ‘AIDA Nova’ van Meyer Werft verstookt vloeibaar aardgas (LNG), dat 80% minder stikstofdioxide en fijnstof uitstoot dan de andere 76 cruiseschepen.
De andere schepen varen nog altijd op ruwe stookolie, het restproduct dat overblijft bij de productie van benzine en gas. “Eén groot cruiseschip stoot evenveel vervuiling uit als 400.000 auto’s over dezelfde afstand,” zegt Malte Stiegert van de NABU. “Maar daarover is er geen internationale deal of regulering. Enkel voor zwaveluitstoot zijn er bepaalde beschermde zones.”
NABU onderzocht specifiek cruiseschepen omdat deze dicht bij bewoonde gebieden varen, met alle gezondheidseffecten van dien. Niet alleen voor de bewoners van de havensteden, maar ook voor de passagiers, die gezondheidsrisico's lopen door het inademen van de schadelijke uitstoot.
De commerciële scheepvaart produceert 2,5% van de globale broeikasuitstoot, zo’n 0,5% meer dan de vliegtuigsector.
De Morgen - Slechts één cruiseschip ter wereld is niet slecht voor de gezondheid
Een nieuwe inventarisatie door de Duitse natuurorganisatie NABU plaatst kanttekeningen bij dat luxe imago.
NABU onderzocht de uitstoot van zwavel, stikstofdioxide, fijnstof en zwarte koolstof van 77 cruiseschepen. Dat is ongeveer de hele Europese vloot van cruiseschepen. Alleen het cruiseschip ‘AIDA Nova’ van Meyer Werft verstookt vloeibaar aardgas (LNG), dat 80% minder stikstofdioxide en fijnstof uitstoot dan de andere 76 cruiseschepen.
De andere schepen varen nog altijd op ruwe stookolie, het restproduct dat overblijft bij de productie van benzine en gas. “Eén groot cruiseschip stoot evenveel vervuiling uit als 400.000 auto’s over dezelfde afstand,” zegt Malte Stiegert van de NABU. “Maar daarover is er geen internationale deal of regulering. Enkel voor zwaveluitstoot zijn er bepaalde beschermde zones.”
NABU onderzocht specifiek cruiseschepen omdat deze dicht bij bewoonde gebieden varen, met alle gezondheidseffecten van dien. Niet alleen voor de bewoners van de havensteden, maar ook voor de passagiers, die gezondheidsrisico's lopen door het inademen van de schadelijke uitstoot.
De commerciële scheepvaart produceert 2,5% van de globale broeikasuitstoot, zo’n 0,5% meer dan de vliegtuigsector.
Vervuilender dan vliegverkeer en honderdduizenden autos! Je zou toch van de scheepvaart hebben verwacht dat ze niet zo lang "onder de radar" hadden kunnen blijven varen....
De internationale (vracht)vaart is feitelijk ongereguleerde varende afvalverwerking:
"De forse uitstoot van milieugevaarlijke stoffen wordt voornamelijk veroorzaakt doordat zeeschepen veelal varen op zware stookolie. Stookolie (bunkerolie) is een brandstof die bestaat uit het restproduct van de raffinage van aardolie, gemengd met stoffen uit het raffinageproces of de chemische industrie. De bijgemengde stoffen zijn op hun beurt vaak bijproducten of restanten uit deze industrieën. In hoeverre de uitstoot van deze bijgemengde stoffen een extra risico vormt voor het milieu is niet bekend."
... en dat ligt dan dag en nacht midden in Amsterdam en Rotterdam te walmen
aan de passenger terminal...
Er schijnt ook nog steeds veel chemisch afval te worden bijgemengd...
Ik dacht dat de Oasis of the Seas op diesel vaart. Als ook de rest van de vloot van Royal Caribbean. Als ook die van Carnival, HAL, Costa etc...