De wereldwijde markt voor Food Contract Manufacturing werd in 2021 geschat op $97,21 miljard. Naar verwachting stijgt dit in 2022 tot $103,11 miljard en $140,45 miljard in 2027*. Tijdens de Covid-19-pandemie, in 2020, konden zowel merkartikelen-fabrikanten als retailbedrijven de toegenomen vraag niet bijbenen. Door de wereldwijde restricties ontstond er schaarste aan allerlei producten en materialen, wat tot flinke prijsstijgingen en problemen in de supply chain leidde. Dit alles is verergerd door de oorlog in Oekraïne, welke onder andere heeft geleid tot een tekort aan grondstoffen zoals ruwe zonnebloemolie en mais.

Om toch in te spelen op de toegenomen vraag, de hogere productiekosten te minimaliseren en de problemen in de supply chain te omzeilen, zijn producenten steeds meer gaan inzetten op 'food contract manufacturing' ofwel co-manufacturing, bijvoorbeeld door lokale productie. Waar co-manufacturing het hele proces beslaat, worden externe partijen ook ingezet voor deeldiensten als verpakking (co-packing), R&D en advies. Door de volatiele wereldmarkt, steeds kortere productlevenscycli en de recordkrapte op de arbeidsmarkt, is er in de interne organisatie echter vaak een tekort aan kennis en capaciteit om co-manufacturingtrajecten te managen. Hoe kunnen organisaties met deze uitdagingen toch op de markt inspelen, voldoende innovaties starten en snel nieuwe producten lanceren?

Door de volatiele wereldmarkt, steeds kortere productlevenscycli en de recordkrapte op de arbeidsmarkt, is er in de interne organisatie echter vaak een tekort aan kennis en capaciteit om co-manufacturingtrajecten te managen
De oplossing: uitbesteding
Zodra de 'Make or Buy'-analyse op 'Buy' is uitgekomen, neemt over het algemeen de afdeling Inkoop de leiding in het nieuwe co-manufacturing-traject. Ondanks de noodzaak voor early procurement involvement wijst de ervaring uit dat een inkoopafdeling over het algemeen reactief opereert. Zeer begrijpelijk, gezien de groei van het aantal trajecten, die boven op de al lopende projecten en de projecten die nog in de pijplijn zitten, komen. Daarnaast is er intern steeds minder capaciteit en kennis om deze uitbestedingsprojecten te ondersteunen. Merkartikel-fabrikanten en private labels willen de beschikbare middelen vooral inzetten op (fundamentele) productontwikkeling.

Uitbesteding van (een deel van) de werkzaamheden wordt bij meerdere disciplines binnen het bedrijf al als vanzelfsprekend beschouwd. Waarom dan niet bij Inkoop? Een tijdelijke productiepiek wordt bijvoorbeeld opgevangen met uitzendkrachten en voor de implementatie van een nieuw ERP-pakket wordt een interim ICT-projectmanager aangetrokken. Hoewel veel voedingsmiddelenbedrijven nog niet gewend zijn om een uitbestedingstraject volledig of deels door een externe partij uit te laten voeren, maakt die stap het mogelijk om de omslag van reactief naar proactief te maken.

Onlangs hebben wij aan de hand van de stappen, weergegeven in onderstaand schema, voor een IJslandse merkartikelenfabrikant met succes een volledig uitbestedingsproject afgerond. Het ging hierbij om de ontwikkeling en lancering van een pindakaas; laag in koolhydraten (low carb), voor de Amerikaanse markt.

model co-manufacturing


Stap 1 – Brief
Door het stellen van de juiste vragen, komen we tot een solide Product & Pack Brief: de projectspecificaties. Op neutrale wijze worden alle betrokken disciplines gevraagd waar het product minimaal aan moet voldoen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de receptuur, Intellectueel Eigendom, kwaliteits-certificeringen, het verpakkingstype, commerciële aspecten als volumes per eenheid en kostprijs. Een specifieke voorwaarde voor onze IJslandse klant voor de receptuur was het maximale suikergehalte van de pinda’s. Om het product low carb te mogen noemen, moest dit gehalte onder een bepaalde waarde blijven en onderzoek wees uit dat dit per locatie van de teelt varieert.

Consumenten in het Verenigd Koninkrijk blijken de voorkeur te geven aan meer gebrande pinda’s en Duitsers juist niet
Extra (markt)kennis door uitbesteding
Zoals dit jaar op de beurs van de Private Label Manufacturers Association (de beurs voor inkopers op het gebied van food & pharma) te Amsterdam weer goed te zien was, blijft de markt voor plant based en health food stevig doorgroeien. Volgens het vakblad Voedingsindustrie groeide de vraag in de Europese plantaardige voedingssector de afgelopen twee jaar met bijna 50%. Low carb, keto-friendly, vegan, functionele voeding, oleosomen, alternatieve bronnen van proteïne (zoals insecten) en gepersonaliseerde voeding zijn stuk voor stuk goede voorbeelden van trends waarvoor intern mogelijk geen kennis is. De technologische ontwikkelingen volgen elkaar in hoog tempo op en een bedrijf beschikt mogelijk niet over de apparatuur die voor de nieuwe producten nodig is. In plaats van zelf te investeren, kan het inschakelen van een derde partij die wel over de juiste productieprocessen en -middelen beschikt goedkoper uitvallen.

Uitbestedingsspecialisten zijn ingeplugd op een uitgebreid kennisnetwerk en dus goed op de hoogte van de nieuwste (technologische) ontwikkelingen en trends. Zij weten wie de benodigde kennis en capaciteit in huis heeft en kennen de markt door en door. Met die kennis kan de Brief verrijkt worden. Om bij het voorbeeld van de pindakaas te blijven: consumenten in het Verenigd Koninkrijk blijken de voorkeur te geven aan meer gebrande pinda’s en Duitsers juist niet.

Stap 2 - Search
Op basis van de Brief wordt, indien gewenst anoniem, de zoektocht gestart. Dit resulteert in een long list van mogelijke co-manufacturers. Vervolgens wordt deze naar een short list teruggebracht. Dit gebeurt op basis van een aantal criteria, zoals ontwikkel- en productiecapaciteit, technische procesmogelijkheden en kwaliteitseisen. Dit is ook het moment om monsters van bestaande producten op te vragen en te verifiëren of de kandidaten de opdracht aankunnen. De kandidaten op de short list ontvangen een Request for Quotation (RFQ).

Ruimte voor een brede zoektocht
Voor onze Health Food-producent is het uit het oogpunt van duurzaamheid belangrijk dat potentiële leveranciers in de EU gevestigd zijn, enerzijds om laagdrempelig zaken te kunnen doen en anderzijds om de footprint van het product te minimaliseren. Met dergelijke duurzame keuzes omarmen steeds meer organisaties de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties, zoals het beëindigen van honger, het verbeteren van voeding en duurzame landbouw. Zo spelen zij in op het toenemende bewustzijn van consumenten aangaande duurzaamheid. Dit is van invloed op de zoektocht naar geschikte leveranciers en maakt het selecteren van potentiële partners complex. Er moet een breed net uitgegooid worden en daarom werden in de Search niet alleen pindakaasproducenten meegenomen, maar ook minder voor de hand liggende opties, zoals fabrikanten van aanverwante producten als satésaus en ontbijtspreads. Dit resulteerde in korte tijd in een long list van ruim 30 co-manufacturers in de EU.

Stap 3 – Match
Op basis van de short list worden een of twee potentiële co-manufacturers benaderd voor onder andere kwaliteitchecks en eerste productietesten op keukenschaalniveau van de te ontwikkelen producten. Het gewenste resultaat van deze fase is een Letter of Intent (LOI) en een geslaagde industriële test.

Strak projectmanagement
Voor we de stap naar de Deliver-fase namen, stuurden we voor onze IJslandse klant bewust aan op een LOI. Voordat de go-ahead voor de daadwerkelijke productie gegeven kon worden, waren zij in afwachting van de resultaten van een consumententest op de Amerikaanse markt. Deze test vond plaats op de toonaangevende beurs Expo West in Californië, een belangrijke gelegenheid waar voedingsmiddelenproducenten hun nieuwe producten aan inkopers van grote supermarkten presenteren. Voor deze consumententest zijn natuurlijk monsters nodig. Dankzij strak projectmanagement heeft de co-manufacturer ruim op tijd voldoende monsters ontwikkeld en aangeleverd om op de beurs door de bezoekers te laten testen. Had de test negatief uitgepakt, was dat moment een breakout-mogelijkheid. Gelukkig waren de reacties zeer positief en dus was er genoeg tijd om met de feedback het product klaar te maken voor de eerste productierun.

Stap 4 - Deliver
In deze fase komt al het voorgaande samen. Alles wordt nu in het werk gesteld om de lancering van het product mogelijk te maken. Het inrichten van de gehele supply chain, waaronder upstream sourcing van verpakkingen en grondstoffen, het afronden van een kwaliteitshandboek en een logistieke overeenkomst die onderdeel zijn van de finale overeenkomst met de co-manufacturer.

Snelheid door ervaring
Onze klanten beschikken niet altijd over de juiste documenten en templates voor bijvoorbeeld een co-manufacturing overeenkomst, kwaliteitshandboek of Service level Agreement (SLA). Onze templates helpen de klant de benodigde projectdocumentatie snel te realiseren. Hoewel het niet ongebruikelijk is dat het lanceren van nieuwe producten 1,5 jaar in beslag neemt, liggen de 2 low carb pindakaasvarianten binnen 9 maanden in de schappen van de supermarkt, nota bene in de verenigde Staten. En als resultaat van het vertrouwen, wordt er nu al gewerkt aan de ontwikkeling van een derde smaak!

Agile co-manufacturing: de sleutel tot succes!
Co-manufacturing geeft organisaties de flexibiliteit en ruimte die nodig is om op ontwikkelingen in te kunnen spelen. Een wereldmarkt met een dynamische vraag en elkaar snel opvolgende technologische ontwikkelingen vormt een gunstig klimaat voor verdere groei van de co-manufacturing sector; deze is onstuitbaar. Daardoor worden inkoop en co-manufacturing steeds meer van strategisch belang en essentieel voor het succes van de organisatie.

Het inzetten van externe partijen; uitbesteding specialisten is een krachtig en flexibel instrument waarmee merkartikel fabrikanten en retailers de uitdagingen op het gebied van doorlooptijd, kennis en capaciteit kunnen aangaan. Food Contract Manufacturing uitbesteden: dat creëert meer ruimte voor nieuwe ontwikkelingsprojecten, draagt bij aan betere projectresultaten, versnelt de time-to-market en verhoogt het aantal succesvolle marktintroducties.


*Bron: ReportLinker


Dit artikel verscheen eerder in het inkoopvakblad Deal!.


Dit artikel afdrukken