In Londen bouwde een Maleisische investeringsmaatschappij in 10 jaar de nieuwste food & retail destination van Groot-Brittannië in Battersea Power Station, de voormalige krachtcentrale aan de Theems. Kosten: €10 miljard. In Ede wil de gemeente op het voormalige kazerneterrein het World Food Center bouwen. Met een Experience, die steeds kleinschaliger wordt.
Battersea Power Station, gebouwd in 1935, is het grootste bakstenen gebouw van Europa. Tot 1983 voorzag de kolencentrale een groot deel van Londen van stroom. Nadat het complex in 2012 gekocht werd door een Maleisische investeringsmaatschappij werd er 10 jaar gerenoveerd en gebouwd en sinds oktober 2022 is het open voor het grote publiek.

In Battersea Power Station zijn circa 100 luxe woningen gerealiseerd (een tweekamerappartement kost er 1,5 miljoen pond), kantoorruimte voor onder meer Apple en een aantrekkelijke combinatie van luxury fashion, retail en high end horeca, chef casual concepten en flagship stores van Britse foodformules, schrijft Food Inspiration dat er een kijkje nam. Ondanks het imposante geheel viel de kennismaking ietwat tegen. "Toch lijkt het alsof het grote publiek het complex nog niet weet te vinden, in ieder geval niet voor de horeca. Toen wij in maart bij Breadstreet Kitchen – het restaurant van Gordon Ramsay – dineerden, waren we er de enigen. En toen we in juni op een zaterdag in de shopping mall waren, was het er uitgestorven. Of Battersea Power Station daadwerkelijk de verwachte 30 miljoen bezoekers per jaar gaat trekken, dat valt nog te bezien. Onze indruk is dat het dit jaar in ieder geval nog niet gehaald wordt."

Een pikante observatie. Want Food Inspiration is in Nederland gevestigd in Ede, in het voormalige militaire complex dat ontwikkeld wordt tot het World Food Center. Op het terrein worden woningen, kantoren, laboratoria en bedrijfshuisvesting gebouwd. Het flagship van het WFC, de World Food Center Experience, presenteerde juist deze week een flink teruggeschaalde invulling.

Door de oorspronkelijke plannen, een belevingswereld rondom food met 300.000 bezoekers per jaar, zette de Raad van State dit voorjaar een dikke streep. Terug naar de tekentafel: doorgaan, aanpassen, bevriezen of stoppen waren de opties. Het is 'aanpassen' geworden.

Dat betekent 40% minder vloeroppervlak, geen nieuwbouw maar een thematuin en innovatiekas (waar nu al de Nederbanaankas staat), meer ruimte voor kleinschalige evenementen en flexibele exposities en minder risico. "Het bezoekersaantal is door het Nederlandse leisure-onderzoekbureau Ginder geprognotiseerd op een groei naar 200.00 – 225.000 bezoekers per jaar. Dit valt lager uit dan in het oude plan, maar daar is schoolbezoek en opkomst uit evenementen veiligheidshalve niet in meegenomen.. Daar tegenover staat dat de businesscase positiever wordt door onder andere lagere personeelskosten en een lagere lening voor de bouw van het vastgoed. Ook bij 140.000 bezoekers per jaar, draait de Experience positief. Een bijkomend voordeel voor de financierende overheden is dat het risico op de lening lager is dan in het vorige plan," klinkt het op de site. De "World Food Experience wordt interactiever, flexibeler en gastvrijer". Mocht de boel toch mislukken dan is in ieder geval de afschrijving lager. Na de zomer neemt de gemeenteraad van Ede een besluit over het kleiner geworden risico.

WFC Experience nieuwWorld Food Center Experience nieuw, WorldFoodCenter