Voor schoenen, kleding of elektronica hebben consumenten de digitale wereld al ontdekt. Maar het verkopen van levensmiddelen via internet en het exploiteren van webshops door supermarkten blijft achter.
Dat is nergens voor nodig, vinden de laatstejaarsstudenten Crossmediamanagement van de Karel de Grote Hogeschool (KdG) in Antwerpen. Zij zien juist volop potentieel voor e-commerce in voeding. Digitale diensten kunnen een bezoek aan de supermarkt efficiënter, gebruiksvriendelijker en inspirerender maken, vinden de studenten.
Sociale media
Uit hun onderzoek komt naar voren dat supermarktketens te weinig doen met de mogelijkheden van sociale media. Supermarkten gebruiken die kanalen nu vooral om klachten of vragen te beantwoorden. Volgens de studenten kan er veel meer mee. "Zo bestaan er heel wat Facebook-topics rond gezonde, glutenvrije of biologische voeding. Waarom daar als retailer niet op inspelen?” zegt een van de studenten op RetailDetail.
Ze waarschuwen ook meteen voor het doen van het verkeerde. De content moet iets te bieden hebben, want van platte promoties - 'nu in de aanbieding' - haken mensen op den duur af. Maar supers die leren in te spelen op de leefwereld van hun klant, zullen volgens de studenten zorgen voor ambassadeurs van hun merk en het bouwen van een gemeenschap van fans die als 'community' optreedt.
Kunstmatige intelligentie
Een ander gebied waar de studenten volop mogelijkheden zien is de opmars van slimme technologie en kunstmatige intelligentie. "Een digitale supermarktassistent op je smartphone of smartwatch is niet meer veraf" voorspelt een andere student. Zo'n assistent zou bijvoorbeeld het optimale parcours door de winkel kunnen voorstellen, of op grond van iemands leefstijl suggesties doen of informatie geven over levensmiddelen waar je net langs loopt. Technologie als iBeacons, slimme sensoren en spraaktechnologie maken dat allemaal mogelijk. Het is zelfs denkbaar dat een 'slimme koelkast' een boodschappenlijstje doorstuurt op het moment dat je toch in de winkel staat.
Volgens de studenten maakt dit soort nieuwe diensten een bezoek aan de supermarkt inspirerender en efficiënter. Volg onze interesses, zeggen ze, en laat ons proeven wat we leuk en lekker vinden en zorg voor persoonlijke aanbiedingen. Dat mag in de winkel zelf, maar kan natuurlijk ook in de webwinkel.
Studenten hebben geen probleem met digitale commercie, ook al was dit een groep uit het vak zelf.
Dit artikel afdrukken
Sociale media
Uit hun onderzoek komt naar voren dat supermarktketens te weinig doen met de mogelijkheden van sociale media. Supermarkten gebruiken die kanalen nu vooral om klachten of vragen te beantwoorden. Volgens de studenten kan er veel meer mee. "Zo bestaan er heel wat Facebook-topics rond gezonde, glutenvrije of biologische voeding. Waarom daar als retailer niet op inspelen?” zegt een van de studenten op RetailDetail.
Ze waarschuwen ook meteen voor het doen van het verkeerde. De content moet iets te bieden hebben, want van platte promoties - 'nu in de aanbieding' - haken mensen op den duur af. Maar supers die leren in te spelen op de leefwereld van hun klant, zullen volgens de studenten zorgen voor ambassadeurs van hun merk en het bouwen van een gemeenschap van fans die als 'community' optreedt.
Kunstmatige intelligentie
Een ander gebied waar de studenten volop mogelijkheden zien is de opmars van slimme technologie en kunstmatige intelligentie. "Een digitale supermarktassistent op je smartphone of smartwatch is niet meer veraf" voorspelt een andere student. Zo'n assistent zou bijvoorbeeld het optimale parcours door de winkel kunnen voorstellen, of op grond van iemands leefstijl suggesties doen of informatie geven over levensmiddelen waar je net langs loopt. Technologie als iBeacons, slimme sensoren en spraaktechnologie maken dat allemaal mogelijk. Het is zelfs denkbaar dat een 'slimme koelkast' een boodschappenlijstje doorstuurt op het moment dat je toch in de winkel staat.
Volgens de studenten maakt dit soort nieuwe diensten een bezoek aan de supermarkt inspirerender en efficiënter. Volg onze interesses, zeggen ze, en laat ons proeven wat we leuk en lekker vinden en zorg voor persoonlijke aanbiedingen. Dat mag in de winkel zelf, maar kan natuurlijk ook in de webwinkel.
Studenten hebben geen probleem met digitale commercie, ook al was dit een groep uit het vak zelf.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
""Zo'n assistent zou bijvoorbeeld het optimale parcours door de winkel kunnen voorstellen""
Als je nou gewoon zelf elke keer naar die winkel gaat weet je op een gegeven moment PRECIES waar alles staat EN iig bij de AH zijn er bordjes die aangeven wat er oa in de paden te vinden is, heb je echt geen app-ie of wat dan ook voor nodig hoor, gewoon je hersens gebruiken.
"of op grond van iemands leefstijl suggesties doen of informatie geven over levensmiddelen waar je net langs loopt. "
Ja erg leuk, worden kinderen met hun smartfoontjes weer naar de ongezonde zeer kleurrijke snoepgoedjes getrokken, de jong volwassenen naar de chips en frisdranken, de volwassenen naar de kant en klaar maaltijden en de opa's en oma's naar de koekjes, gebakjes enz omdat er visite komt.........