Groothandel Bidvest Deli XL beschikt als enige grossier in Nederland niet over een eigen winkelnet. Daarom kiest het nu het online-kanaal voor een nieuwe aanpak. Het opent een webshop met alle gemakken van het online winkelen. Daarmee loopt Deli XL opeens ver voor op de andere groothandels.

'Bol.com onder de grossiers'
Deli XL gaat 'online de strijd aan met supermarkten en fabrikanten', schrijft het FD. Supermarkten weten steeds meer klanten aan zich te binden door online boodschappen aan te bieden, en ook fabrikanten leveren in toenemende mate rechtstreeks aan de klant. Tel daarbij op dat de prijzen van grossiers en supermarkten steeds dichter naar elkaar toekruipen en de grossier zit in de hoek waar de klappen vallen. Hem rest nog slechts het transport. Dat scenario wil Deli XL voorkomen door "de Bol.com onder de grossiers te worden", zegt Anouk Beeren, e-commerce manager van Deli XL. "Wat je bij het online shoppen in je privéleven ziet, moet er ook zakelijk zijn."

Dat betekent dat klanten in hun persoonlijke winkel producten op hun maat en behoefte kunnen bestellen. Geen grootverpakkingen, maar gewoon kleine partijen. Bijzondere producten van ambachtelijke microbrouwerijen of kaasproducenten. Natuurlijk maakt het systeem boodschappenlijstjes en helpt het met koopsuggesties. Deli XL wijkt hiermee drastisch af van wat de andere grossiers aan online functionaliteit bieden.

Dat beaamt Jan-Willem Grievink van het FSIN, een kennisinstituut voor de buitenhuis(consumptie)markt voor voeding. "Grossiers zijn absoluut nog niet allemaal bezig met e-commerce", zegt hij. Dat Deli XL wel die weg inslaat heeft twee redenen. Ten eerste het Ahold-verleden van Deli XL, waardoor er affiniteit met de consumentenmarkt 'in huis' is. En ten tweede het feit dat Deli XL zich richt op de zorgmarkt. Die is op het gebied van automatisering en online verder dan de horeca.

Schaalverkleining
De groothandelsmarkt staat onder druk. De totale omzet krimpt en de marges worden kleiner. De eigen zelfbedieningsgroothandels verliezen klanten en omzet aan de gewone supermarkten. Dat betekent dat de twee kanalen zoetjesaan naar elkaar toeschuiven. Grossiers spelen daar op in door schaalverkleining, waardoor de grenzen tussen supermarkt en groothandel nog verder vervagen. Groepen consumenten, zoals hobbykoks, 'bestellen culinaire producten bij gespecialiseerde horecagroothandels', geeft Grievink als voorbeeld. "Dat zie je in het buitenland heel sterk. Veel kleine markten maken samen ook marktgroei mogelijk."

Webwinkel met inspiratie
Een andere manier waarop groothandels proberen hun weglekkende omzet te compenseren, is door het makkelijker te maken voor klanten om rechtstreeks zaken te doen met fabrikanten. De rol van de groothandel verschuift naar die van transporteur en bezorgdienst.

Door het aanbieden van een completer productenpakket proberen de groothandels de klant toch naar de winkel te lokken. Daar moet hij 'veel service, inspiratie en 'ontzorging' vinden', stelt Sligro. Van de Nederlandse grossiers is Sligro het verst met online. Vrijwel alle bestellingen komen al via internet binnen. 'De webwinkel van Sligro lijkt niet op de consumentenwinkels als bol.com of Amazon, maar heeft wel handige zakelijke functies. Met één druk op de knop kan een ondernemer bijvoorbeeld zien wat het scheelt als merkproducten voor huismerken worden ingeruild', schrijft het FD ter illustratie. Ook Sligro investeert in webwinkelen. Eind dit jaar moet de nieuwe webshop klaar zijn.

Deli XL zet zwaar in op de nieuwe webshop. Dat is immers het belangrijkste middel om klanten tot extra aankopen te verleiden. "De inspiratie in de webwinkel levert, buiten de herhalingsaankopen, bij Deli XL een kwart van de bestellingen op. Daar zit de groei", zegt Beeren in het FD.

Fotocredits: Deli XL bezorging, picturepush.com
Dit artikel afdrukken