Facebook introduceert Shops – een tool waarmee kleine bedrijven een webshop kunnen openen binnen het domein van Facebook. Is dat een genereus gebaar naar kleine ondernemers in coronatijd?

Het initiatief wordt gezien als een rechtstreekse aanval op e-commercegigant Amazon, aldus de Standaard.

Kleine organisaties kunnen artikelen in een digitale winkel plaatsen zonder dat zij daarvoor zelf een eigen systeem hoeven te bouwen. Zij kunnen vervolgens adverteren onder het publiek van Facebook en Instagram.

Facebook Shops wordt gepositioneerd als een hulpmiddel voor kleine organisaties. CEO Mark Zuckerberg. “Wij zien heel wat kleine ondernemingen die voorheen nooit gebruik maakten van online nu voor het eerst online gaan. Ook zien we kleine ondernemingen die al wel gebruik maakten van online, maar die het nu inzetten als primaire manier maken om zaken te doen. Voor veel kleine bedrijven tijdens deze periode is dit het verschil tussen blijven drijven of ten onder gaan.”

Facebook probeerde eerder al voet aan de grond te krijgen in de e-commerce, maar was er niet succesvol mee. De grootste speler in de e-commerce, Amazon, daarentegen, lijkt terrein te winnen op het gebied van sociale media en bedreigt daarmee Facebook. Het geheim van Amazon zijn de reviews van producten en de snelle en menselijke response van de organisatie op vragen van gebruikers.
De Standaard - Facebook lanceert nieuw e-commerce-platform
  • Deel
Druk af