In de VS zullen volgens consultantsbureau Innosight de online kruideniers het gaan winnen van de klassieke supermarktketens. Momenteel wordt in de VS 3,3% van de kruideniersinkopen via internet gedaan, maar naar verwachting zal dat in 2023 opgelopen zijn naar zo'n 11%.

Het grote voordeel voor de online grootgrutters is dat zij slechts één opslagruimte per stad nodig zullen hebben, waar de klassieke winkels last zullen gaan krijgen van hun filialennetwerk. Ook zijn de online aanbieders flexibeler in hun bedrijfsmodel, zo kunnen zij bijvoorbeeld kiezen om producten van bestaande ketens te verkopen in plaats van een eigen productlijn op te zetten, of samenwerken met zelfstandige bezorgdiensten waardoor ze geen eigen distributie op hoeven te zetten.

Volgens Innosight zijn de meeste klassieke ketens zich niet echt bewust van de aankomende verschuiving en laten ze zich de markt door de vingers glippen: "Albertsons stopte in 2009 met online, Kroger test webverkoop zonder zich zorgen te maken en Wal-Mart steekt eveneens de teen in het water zonder voor een expansie van zijn online verkopen te opteren". Het bureau voorziet zeker nog voldoende mogelijkheden voor de klassieke supers, in de vorm van een tweesporenbeleid: "inzetten op een shift naar de internetverkoop en tegelijk hun aanbod verruimen zodat de klanten naar de fysieke winkels willen blijven komen. Die moeten in dat opzicht ook worden omgebouwd tot belevingszones met gratis aanbiedingen en vriendelijke bediening. Voeding (ver)kopen wordt een stuk entertainment", schrijft RetailDetail.
Dit artikel afdrukken