Verkoop van levensmiddelen via internet zal zich de komende jaren razendsnel ontwikkelen in Europa. In Nederland zal in 2016 voor 1,6 miljard euro aan food online worden gekocht (2012: 0,6 miljard). Dat voorspelt de Britse onderzoeksgroep voor voedsel en consumptiemiddelen IGD.

In Europa is Nederland vierde op de lijst van online levensmiddelen kopers. AH was en is de voortrekker, mede dankzij de vele Pick-Up Points die de grootgrutter bij en los van zijn winkels heeft ingericht. Bovenaan de lijst staan de Britten, die van 7,1 miljard euro aan online shoppen zullen doorgroeien naar 13,7 miljard euro in 2016. Ook in Frankrijk zal de online omzet naar verwachting meer dan verdubbelen omzetten. In Frankrijk en Duitsland zal de online verkoop naar verwachting ook meer dan verdubbelen.

De voorvrouw van IGD, Joanne Denney-Finch, zegt in het bericht: "De online detailhandel in levensmiddelen groeit in Europa in een razend tempo. De technologie verandert de wijze waarop de klant boodschappen doet fundamenteel".
Dit artikel afdrukken