Supermarkt Vomar ziet kansen aan de onderkant van de markt en wil daarom de goedkoopste zijn. Reden om duizenden producten te schrappen en te stoppen met de bezorging van online bestelde boodschappen.
Dat werkt goed. Vomar is de snelstgroeiende supermarktketen van Nederland. Dat zegt topman Aart van Haren in een interview in De Volkskrant.
Volgens van Haren moet je in een bezorgdienst heel veel geld investeren. Prijzen verhogen, zelf het verlies nemen of het op een andere manier op klanten verhalen zag het bedrijf niet zitten. De topman is bovendien van mening dat het plafond van de groei van online in zicht is. “In Groot-Brittannië wordt nu 7% van de boodschappen online gekocht, maar dat stijgt nauwelijks meer."
Vomar koos voor een discounter-achtige strategie: door verkleining van het assortiment de omloopsnelheid per product sterk verhogen. Zo kan het de prijzen verlagen
Door 4.000 producten uit de schappen te halen kent het assortiment van Vomar nu minder keuze. Wel zijn alle A-merken, huismerken en budgetmerken volgens van Haren nog steeds aanwezig. Ondanks, of dankzij het opschonen van het assortiment ligt het verkoopvolume van de supermarktketen niettemin 30% hoger dan 4 jaar geleden.
Wie de prijzen hoort, begrijp meteen waarom. "Vóór de formulewijziging kostte een kilo bananen bij ons €1,75, daarna 99 eurocent. De Consumentenbond heeft ons 2 weken geleden verkozen tot de keten met de goedkoopste budgetboodschappen", aldus van Haren.
de Volkskrant - Deze supermarkt haalde duizenden producten weg uit de winkel en werd de snelste groeier van Nederland
Dat werkt goed. Vomar is de snelstgroeiende supermarktketen van Nederland. Dat zegt topman Aart van Haren in een interview in De Volkskrant.
Volgens van Haren moet je in een bezorgdienst heel veel geld investeren. Prijzen verhogen, zelf het verlies nemen of het op een andere manier op klanten verhalen zag het bedrijf niet zitten. De topman is bovendien van mening dat het plafond van de groei van online in zicht is. “In Groot-Brittannië wordt nu 7% van de boodschappen online gekocht, maar dat stijgt nauwelijks meer."
Vomar koos voor een discounter-achtige strategie: door verkleining van het assortiment de omloopsnelheid per product sterk verhogen. Zo kan het de prijzen verlagen
Door 4.000 producten uit de schappen te halen kent het assortiment van Vomar nu minder keuze. Wel zijn alle A-merken, huismerken en budgetmerken volgens van Haren nog steeds aanwezig. Ondanks, of dankzij het opschonen van het assortiment ligt het verkoopvolume van de supermarktketen niettemin 30% hoger dan 4 jaar geleden.
Wie de prijzen hoort, begrijp meteen waarom. "Vóór de formulewijziging kostte een kilo bananen bij ons €1,75, daarna 99 eurocent. De Consumentenbond heeft ons 2 weken geleden verkozen tot de keten met de goedkoopste budgetboodschappen", aldus van Haren.
Thoe, hoe groot is het assortiment van Aldi, dat van Vomar en dat van AH?
Aldi – ooit begonnen met beperkt assortiment – breidde assortiment juist uit. Dat heeft ze geen windeieren gelegd. AH kromp haar assortiment na het Ahold gedonder in de glazen door die Cees van der Hoeven aardig in maar daar is inmiddels nog maar weinig meer van te merken. Vomar we wachten af.