Sinds de eerste leveringen in Amersfoort, in 2015, gaat het alleen maar bergop met Picnic. Het gaat zelfs zo hard, dat het jonge bedrijf tegen de grenzen van de groei aanloopt: het vinden en trainen van genoeg - geschikte - bezorgers en bezorgsters.

Een distributiecentrum bijbouwen, dat kan iedere super. En meer bezorgwagentjes bestellen ook. Maar een runner leren zich vriendelijk uit een lastige situatie te redden, vraagt nog wel wat meer.

Het model van Picnic is om bij een nieuwe stad met een paar wagentjes in één of een paar wijken te beginnen en dan snel uit te breiden. Inmiddels is dat al in 50 steden en zelfs een tweede land het geval. Waar Picnic zich ook meldt, de belangstelling is groot.

Het bedrijf heeft ruim 50.000 potentiële klanten op de wachtlijst staan. Waarom dan niet meteen met volle kracht en veel wagentjes een nieuwe stad veroveren? "Er zit een menselijke grens aan de groei", zegt medeoprichter Michiel Muller in het FD. "We moeten eerst de juiste mensen vinden, die boodschappen bezorgen met een glimlach." Het bedrijf zoekt op dit moment 1.000 runners en 1.000 shoppers. De wachtlijst noemt Muller "een godsgeschenk" dat Picnic helpt "beheerst te groeien". Het streven is dit jaar nog door te groeien naar 70 plaatsen.

Picnic innoveert voortdurend. Zo nemen de bezorgers inmiddels ook retourzendingen mee terug voor Wehkamp, en bibliotheekboeken. "Voor de klant is het prettig om niet tien verschillende bezorgers aan de deur te krijgen, maar wel één fijne," zegt medeoprichter Joris Beckers. Het wachten wordt bovendien verzacht door de 'wasverzachter': de mensen op de wachtlijst krijgen iedere week alvast een gratis product in hun mandje bijgeschreven. "We krijgen maar één keer de kans om een eerste indruk te maken", zegt Muller.

Cécile Janssen
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Waar zijn de grenzen aan de groei? Beckers: "Het antwoord is: wij weten het ook niet. In Amersfoort is nu de helft van de mensen ingeschreven. Er rijden vijftig autootjes in die stad. Dat hadden we nooit gedacht." Muller vult aan: "De houdbaarheid van onze plannen blijkt keer op keer beperkt."
Dit artikel afdrukken