Online supermarkt Picnic rolt in Nederland onverdroten verder uit. Ook in Duitsland ging der moderne Milchmann - 'de moderne melkboer' - van start. De lat ligt hoog: volgens de Duitse baas moeten de Duitse Picnic-locaties binnen 6 maanden winstgevend zijn.
In één maand ging online bezorgsuper Picnic van start in maar liefst 5 nieuwe Nederlandse steden én in Duitsland. Op de aankondiging van 8 maart (Amsterdam!) volgden 27 maart Hoofddorp, 10 april Tilburg én Breda en 11 april Nijmegen.
Overal begint Picnic met een bescheiden aantal bezorgautootjes (van 8 tot 15) en 'runners' (20 tot 50 chauffeur/bezorgers). Maar de in de komende maanden te verwachten groeiverwachting mag hoog zijn. Picnic weet inmiddels hoe het in Nederland gaat en werkt daarom in een straf tempo door aan zijn ambitie om in heel Nederland te kunnen leveren. Geen wonder dus dat Picnic de uitgeroepen werd tot de 'fastest-growing technology startup', aldus Emerce.
Der moderne Milchmann
Toch kwam de aankondiging, in diezelfde maand op 18 maart, dat Picnic ook in Duitsland van start zou gaan, als een verrassing. Want hoewel de Duitse markt groot en aantrekkelijk is, is online bestellen en thuisbezorgen er nog maar nauwelijks van de grond gekomen. Picnic stapt er met volle overtuiging in. Dit jaar nog in 3 à 5 steden in Nordrhein-Westfalen, volgend jaar in 20 à 30 Duitse steden. "Der moderne Milchmann" overdondert alles en iedereen.
Maar vooral opvallend zijn de uitspraken van de Duitse topman Frederic Knaudt. Hij voorspelt dat iedere Picnic-lancering in Duitsland binnen 6 maanden winstgevend moet zijn. Het AD heeft het - in ieder geval in de kop boven het artikel - nog over 2020. Het is hoe dan ook verbijsterend snel; concurrerende bestelformules - denk bijvoorbeeld aan HelloFresh - doen er vele jaren over om rendabel te worden.
Goed om te weten: waar Picnic in Nederland samenwerkt met de kleine supermarktketen Boni, heet de partner in Duitsland Edeka. Dat is bepaald een van de grotere jongens in Duitsland.
Dit artikel afdrukken
Overal begint Picnic met een bescheiden aantal bezorgautootjes (van 8 tot 15) en 'runners' (20 tot 50 chauffeur/bezorgers). Maar de in de komende maanden te verwachten groeiverwachting mag hoog zijn. Picnic weet inmiddels hoe het in Nederland gaat en werkt daarom in een straf tempo door aan zijn ambitie om in heel Nederland te kunnen leveren. Geen wonder dus dat Picnic de uitgeroepen werd tot de 'fastest-growing technology startup', aldus Emerce.
Der moderne Milchmann
Toch kwam de aankondiging, in diezelfde maand op 18 maart, dat Picnic ook in Duitsland van start zou gaan, als een verrassing. Want hoewel de Duitse markt groot en aantrekkelijk is, is online bestellen en thuisbezorgen er nog maar nauwelijks van de grond gekomen. Picnic stapt er met volle overtuiging in. Dit jaar nog in 3 à 5 steden in Nordrhein-Westfalen, volgend jaar in 20 à 30 Duitse steden. "Der moderne Milchmann" overdondert alles en iedereen.
Maar vooral opvallend zijn de uitspraken van de Duitse topman Frederic Knaudt. Hij voorspelt dat iedere Picnic-lancering in Duitsland binnen 6 maanden winstgevend moet zijn. Het AD heeft het - in ieder geval in de kop boven het artikel - nog over 2020. Het is hoe dan ook verbijsterend snel; concurrerende bestelformules - denk bijvoorbeeld aan HelloFresh - doen er vele jaren over om rendabel te worden.
Goed om te weten: waar Picnic in Nederland samenwerkt met de kleine supermarktketen Boni, heet de partner in Duitsland Edeka. Dat is bepaald een van de grotere jongens in Duitsland.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
185.000 huishoudens zijn toch zo'n 35 Albert Heijns.
Voor de twee nieuw te beleveren steden Breda en Tilburg kondigde Picnic vorige week de bouw van een nieuw distributiecentrum in het strategisch gelegen Eindhoven aan. In mei moet de logistieke uitvalsbasis al klaar zijn. Vanaf dan wil Picnic zijn elektrische busjes uitsturen naar de 185.000 huishoudens die het in de regio als klant hoopt te werven. Doordat het centrum vlak bij de grens komt te liggen, zinspeelt het mogelijk ook op België als toekomstige leveringsmarkt, schrijft RetailDetail.