De nieuwe online supermarkt richt zich op het thuisbezorgen van lekkere dingen die je bij speciaalzaken en delicatessenwinkels vindt tegen een prijs die vergelijkbaar is wat je er voor zou betalen bij Albert Heijn. Dat is blijkbaar een gat in de markt, want de kersverse super kreeg de afgelopen dagen "een overweldigend aantal aanmeldingen, van Groningen tot Limburg," schrijft Distrifood. Nieuwe klanten zullen een aantal weken geduld moeten oefenen voor ze hun bestelling kunnen plaatsen.

Extra afzetkanaal
Wat is het bijzondere aan Crisp? De vier oprichters hebben de afgelopen maanden een netwerk opgebouwd van 200 leveranciers van bijzondere producten, van mosselen tot worstenbroodjes. Veel van die makers van lekkere levensmiddelen kenden ze al uit hun vorige werkkringen. Over het algemeen was het aanbod van een extra afzetmogelijkheid via het platform voldoende om tot samenwerking te komen. Crisp bouwde ondertussen een naar eigen zeggen 'superslimme app' (te downloaden via de site). Via de app kunnen klanten zo'n 1.200 producten bestellen, die 's nachts naar de centrale hub (bij Amsterdam-West) gebracht worden. In de vroege ochtend worden de bestelde artikelen verpakt en daarna leveren verschillende bezorgdiensten, waaronder PostNL, de bestellingen tussen 18.00u en 22.00u bij de klant thuis af.

Crisp speelt in op de vraag naar Nederlandse kwaliteits- en streekproducten van consumenten die daar wel geld voor over hebben, maar geen tijd. De online super houdt zelf geen voorraden aan en biedt alleen vers voedsel, waar een hogere marge op zit dan bijvoorbeeld op wasmiddelen of toiletpapier.

Crisp houdt zijn investeringen laag: "Wij zijn anders georganiseerd dan een Picnic," zegt mede-oprichter Tom Peeters, "we hebben niet overal hubs in het land." Door zich logistiek te beperken hoopt Crisp binnen 2 jaar al winstgevend te zijn (ter vergelijking: de in 2015 gestarte online supermarkt Picnic, verwacht in 2020 winstgevend te zijn).

'Super cool'
"Het is super cool dat ze het gaan doen," reageert retailkenner Bart Fischer desgevraagd. Hij heeft twee kanttekeningen. "Binnen Food ga je pas echt geld verdienen als je volumes draait. Dit zijn specialisten, waar de volumes per definitie kleiner zijn." Crisp kleine leveranciers een platform waarop ze hun product kunnen distribueren. Vaak maken kleine leveranciers lekker en bijzondere producten maar zijn ze niet zo all-round dat ze een hele keten kunnen leveren. "Als Crisp echt in staat is om zo'n platform te creëren en nog volume te krijgen ook, dan is het fantastisch voor de aanbieders en kunnen ze er ook nog een boterham mee verdienen." Verder merkt Fischer op dat bij de verkoop van ambachtelijke producten de klantenbelevenis een niet te onderschatten factor is. "Het proeven, ruiken, voelen en zien van een product, dat mis je in een online supermarkt."

Piek
Ondertussen is het enthousiasme voor Crisp zo groot dat Crisp al op korte termijn de capaciteit zal moeten vergroten. Want wachtrijen, daar wil de online super niet aan. "Hoe groter Crisp wordt, hoe meer dit een dilemma is. De eerste ervaring van een klant moet goed zijn, dus de voorraad moet kloppen. Waar we nu met één eierboer werken, zal daar op termijn een tweede bijkomen. Maar dat is een probleem voor later. Nu zetten we meer packers in en we stappen zelf in de auto om bestellingen af te leveren," zegt mede-oprichter Michiel Roodenburg op Distrifood.

Fischer vult aan: "Bij een online supermarkt is op=op vaak veel minder erg. Dat is dus een enorme kans voor kleine, vaak minder professionele leveranciers. Aan de andere kant moet je klanten niet te veel teleurstellen als de producten op zijn. Maar deze klantendoelgroep zal het eerder begrijpen als een product niet aanwezig is."
Dit artikel afdrukken