Het NOC-NSF wil niet dat Mona de term olympisch gebruikt voor haar Toetje van de maand. De zuivelproducent vervangt de televisiereclame van de olympische pudding door een algemene reclame. Sportkoepel NOC-NSF controleert of olympische termen ongeoorloofd worden gebruikt. Om het merk te beschermen heeft de organisatie alles vastgelegd, ook het bijvoeglijke naamwoord olympisch.

Exclusiviteit
NOC-NSF vraagt €1,2 miljoen per jaar voor bedrijven die de organisatie willen sponsoren. Sponsoring geldt voor een periode van vier jaar. Alleen sponsors mogen activiteiten ontwikkelen op het gebied van de Spelen. Voor sponsors geldt exclusiviteit. PepsiCo kan als directe concurrent van IOC-sponsor Coca-Cola daarom geen geld in de Spelen pompen.

EK-pudding
In tegenstelling tot de Olympische Spelen zijn Oranje en de leeuw niet beschermd. Tijdens een EK of WK voetbal mag iedereen gebruikmaken van deze uitingen. Het Mona Toetje van de maand tijdens het EK, Luchtige EK-pudding, was daarom wel toegestaan.

Hoewel Mona het niet eens is met de mening van het NOC-NSF zal er sneller dan gepland worden overgegaan op het septembertoetje.


bron: VMT

Toegegeven, handig is het wel dat meeliften. Maar overspeelden hier de marketingmensen hun hand of was het een bewust genomen risico?
Dit artikel afdrukken