Het begon met een optreden van John Furner, de CEO van de Amerikaanse tak van retailer Walmart, bij Bloomberg. Furner vertelde dat uit de data van zijn bedrijf bleek dat klanten die hun Ozempic- en Wegovy-recepten bij de Walmart-apotheken haalden, ook "net iets minder boodschappen in hun karretje laadden". Met andere woorden: de succesvolle afslankmiddelen zoals Ozempic maken consumenten minder hongerig en minder gevoelig voor impulsaankopen, waardoor ze minder calorieën inslaan. En dat betekent minder omzet voor de levensmiddelenindustrie. Naarmate meer mensen zich een spuitje met Ozempic of (het nog niet in Nederland verkijgbare) Wegovy toedienen, zou die verder dalen.

'Overreageren'
De aandelen van een aantal grote levensmiddelenconcerns daalden boven gemiddeld, liet CNBC zien (zie de X-jes hieronder) Eerdere hypes waarschuwen bedrijven om zich al té snel gek te laten maken. Denk bijvoorbeeld aan de (Amerikaanse) olestra-rage van de jaren '90, toen die 'vetvervanger' razendsnel de schappen veroverde, om weer net zo snel te verdwijnen vanwege de onaangename bijwerkingen. Of aan de opkomst van vetvrije en vetarme koekjes van het merk SnackWell's, dat inmiddels van de markt verdwenen is. Of aan de koolhydraatarme producten die in het kielzog van het Atkinsdieet furore maakten, en pasta- en koekjesmakers het zwaar te verduren gaven.

Niettemin zullen bedrijven wel degelijk overreageren, voorspelt Gary Stibel, CEO van de New England Consulting Group op Fortune. "Het slimme geld zal actie ondernemen, maar langzaam". Dat neemt niet weg dat de S&P Consumer Staples Index vrijdag 0,5% lager sloot. En dat in Europa de Stoxx Food & Beverage-index, alle aandelen uit de branche in de pan-Europese aandelenkorf DJ Stoxx600, 9% lager sloot in vergelijking met Nieuwjaar, het laagste peil in 2 jaar.

'Beetje irritant'
Volgens de Belgische zakenkrant De Tijd schieten beleggers, naar aanleiding van de berichtgeving op financiële media "prompt in de 'eerst-schieten, dan vragen stellen'-modus." En dus gingen ook in Europa de voedselbedrijven onderuit, van PepsiCo (dat naast cola ook snacks verkoopt) tot fastfoodketens als McDonald's. CNBC liet afgelopen vrijdag zien dat de aandelen Nestlé, Danone, Coca-Cola en de brouwers AB INbev en Heineken klappen krijgen.

Nogal overdreven, zegt Jon Cox, hoofd Europese consumentenaandelen bij het beurshuis Kepler Cheuvreux. Als je een fastfoodtent bent in een buurt waar veel consumenten dieetpillen nemen, "heb je misschien een probleem". Maar voor grote multinationals vindt Cox het niet meer dan "een beetje irritant."

Ongeveer 70% zei dat ze over het algemeen minder eten
Minder uit eten, minder bestellen, minder eten
Dat neemt niet weg dat de opkomst van Ozempic een heuse doorbraak lijkt. Oorspronkelijk op de markt gebracht als diabetesmedicijn, wordt het inmiddels nog veel vaker gebruikt door mensen met obesitas. De koers van maker en patenthouder NovoNordisk ging door het dak en zal nog verder stijgen omdat velen het medicijn als afslankmideel willen maar er nog lang niet genoeg van te maken valt.

Een recente enquête onder Ozempic-gebruikers liet zien dat 40% van de respondenten zei dat ze minder vaak uit eten gingen, en een vergelijkbaar percentage gaf aan minder te bestellen wanneer ze dat wel deden. Ongeveer 70% zei dat ze over het algemeen minder eten, en ongeveer dezelfde hoeveelheid meldde een "toegenomen bewustzijn van de voedingsvoordelen van voedsel," aldus Fortune. Voedingsbedrijven moeten zich dus wel degelijk beraden op een veranderende toekomst.

Dat geldt niet alleen voor de levensmiddelenindustrie. Als mensen flink afvallen, passen ze niet meer in hun kleren. Volgens Bank of America zouden vooral de hogere inkomens - die zich Ozempic het gemakkelijkst kunnen veroorloven, hun garderobe vernieuwen. Retailers van kleding in grote maten zouden dan weer hun omzet kunnen zien dalen, terwijl sportieve kledingmerken zouden kunnen profiteren van de gezondere levensstijlen.

Concurrent Eli Lilly komt eraan
Het zijn spannende tijden voor bedrijven, die voor de uitdagende taak staan om hun strategie te bepalen op basis van de nog maar sinds kort binnendruppelende gegevens. "We maken altijd deze cycli door van een nieuw wondermiddel, een nieuw wonderbaarlijk voedselingrediënt," zegt Adnan Durrani van Saffron Road, een bedrijf dat diepvriesmaaltijden, kipwraps en knapperige kikkererwtensnacks maakt. "We praten over kleinere verpakkingen en dat soort dingen, en dat is een beetje gekkenwerk omdat het nog te vroeg is om te weten hoeveel invloed het zal hebben op het consumentengedrag. Het is echt nog maar het begin."

Voor beleggers is het aandeel NovoNordisk misschien niet meer aan te bevelen omdat het bedrijf de vraag niet aankan en zelfs actief afremt. Volgens de Washington Post is het misschien wel tijd om over te stappen op Eli Lilly. Die concurrerende Amerikaanse farmaceut ontwikkelde retatrutide, een stof die je in krap een jaar 25-30% van je gewicht zou laten verliezen en daarmee een nog sterker afslankeffect zou hebben dan semaglutide, de werkzame stof in Ozempic en Wegovy. Het aandeel van Eli Lilly knalde het afgelopen halfjaar de lucht in op basis van beleggersverwachtingen. Retatrutide is nog in het voorstadium van marktintroductie. Eli Lilly bracht reeds Mounjaro op de markt, een product met als werkzame stof tirzepatide die ook de eetlust vermindert.


Dit artikel afdrukken