Het nieuwe jaar begint met een daling van de grondstofprijzen, meldt ABN AMRO. De gasprijzen dalen bovendien flink. Kan de consument opgelucht adem halen? Nou, nee. Boodschappen doen wordt 'historisch duur'.
"De inflatie vond traag zijn weg naar de supermarkt en zal er ook traag verdwijnen," zegt Geert Roels, inkoopdirecteur van de supermarktgroep Colruyt in de Belgische zakenkrant De Tijd. Het afgelopen jaar verhoogden alle Belgische supermarktketens hun prijzen. Aldi ging het verst met gemiddeld 14%, Delhaize verhoogde het minst, met gemiddeld 4,7%. Maar die prijsverhogingen zijn lang niet zo hoog als de gestegen kosten van de fabrikanten en de supermarkten, stelde het Belgische Prijzenobservatorium vorige week vast. De grondstofprijzen verdubbelden tussen de zomer van 2020 en de lente van dit jaar. Het lukte fabrikanten pas vanaf april 2021 om hun prijzen te verhogen. De supermarkten, die al wel meer moesten betalen voor hun inkoop, draalden nog ruim een half jaar om hetzelfde te doen, aldus De Tijd.
Daling volume, stijging omzet
Supermarkten willen hun klanten niet de winkel uit jagen door te hoge prijzen, maar producenten kunnen niet blijvend met verlies produceren. Tussen supermarkten én producenten betekent het nieuwe prijsonderhandelingen met het mes op tafel.
Eén ding staat vast: het verrassingseffect van de oorlog in Oekraïne voor de grondstof- en energieprijzen zal zich niet opnieuw voordoen. Wel is voor heel wat producten nog een inhaalslag te maken omdat die op kosten van fabrikanten en supermarkten zonder winst worden verkocht.
De grondstofprijzen dalen weer, meldt ABN AMRO. Maar de inflatie is niet voorbij, kostenstijgingen lopen door en dus zullen boodschappen ook komend jaar 'historisch duur' zijn, aldus RTL Nieuws.
In Nederland verwacht ING voor de supermarkten komend jaar hogere omzetten, mede doordat de inflatie doorzet, maar minder volume. De bank voorspelt een volumedaling van 1%.
Verlies rookwaren gaat kleine winkels nekken
Hoe gaan consumenten zich gedragen? Denkbaar is dat de consument gaat downtraden: dure A-merken verruilt voor huismerken. Of nog een stap verder gaat door huismerken in te ruilen voor budgetmerken. Signalen van zulk gedrag zijn er al volop. "Ook de groei van de discounters spreekt boekdelen," schrijft Distrifood.
"2024 wordt nog veel spannender," signaleert het vakblad. Dan zal er zich bij de supermarkten een serieuze omzetdip voordoen. Dan verdwijnen namelijk de rookwaren uit de supermarktschappen, een verlies van €2,4 miljard omzet. En dat gaat de kleine supermarkten en wijk-, buurt- en dorpssupers onevenredig hard raken.
Daling volume, stijging omzet
Supermarkten willen hun klanten niet de winkel uit jagen door te hoge prijzen, maar producenten kunnen niet blijvend met verlies produceren. Tussen supermarkten én producenten betekent het nieuwe prijsonderhandelingen met het mes op tafel.
Eén ding staat vast: het verrassingseffect van de oorlog in Oekraïne voor de grondstof- en energieprijzen zal zich niet opnieuw voordoen. Wel is voor heel wat producten nog een inhaalslag te maken omdat die op kosten van fabrikanten en supermarkten zonder winst worden verkocht.
De grondstofprijzen dalen weer, meldt ABN AMRO. Maar de inflatie is niet voorbij, kostenstijgingen lopen door en dus zullen boodschappen ook komend jaar 'historisch duur' zijn, aldus RTL Nieuws.
In Nederland verwacht ING voor de supermarkten komend jaar hogere omzetten, mede doordat de inflatie doorzet, maar minder volume. De bank voorspelt een volumedaling van 1%.
Verlies rookwaren gaat kleine winkels nekken
Hoe gaan consumenten zich gedragen? Denkbaar is dat de consument gaat downtraden: dure A-merken verruilt voor huismerken. Of nog een stap verder gaat door huismerken in te ruilen voor budgetmerken. Signalen van zulk gedrag zijn er al volop. "Ook de groei van de discounters spreekt boekdelen," schrijft Distrifood.
"2024 wordt nog veel spannender," signaleert het vakblad. Dan zal er zich bij de supermarkten een serieuze omzetdip voordoen. Dan verdwijnen namelijk de rookwaren uit de supermarktschappen, een verlies van €2,4 miljard omzet. En dat gaat de kleine supermarkten en wijk-, buurt- en dorpssupers onevenredig hard raken.