De levensmiddelenindustrie ziet wél kans om winst te maken met consumenten die afslankmiddelen gebruiken. Hun beurskoersen leken even te dalen als gevolg van de komst van medicijnen als Ozempic en Wegovy.
Fabrikanten maakten zich eerder zorgen dat consumenten er minder voedsel, snacks en snoep door zouden kopen. Grote Amerikaanse A-merken in voeding zoals WK Kellogg en Conagra zijn optimistisch om producten te ontwikkelen speciaal voor mensen die willen afvallen of gezonder willen eten.
De nieuwe afslankmiddelen zorgen voor gewichtsverlies doordat ze het hongergevoel onderdrukken. Een onderzoek van supermarktketen Walmart leek te wijzen op een verandering in koopgedrag van consumenten die de medicijnen gebruiken: minder honger betekent minder boodschappen. Consumenten laten vooral producten zoals koek, snoep en gebak links liggen.
Voedingsproducenten springen in om tegemoet te komen aan de veranderende voedselmarkt met meer aandacht voor gezonde en eiwitrijke voeding, in behapbare porties. Met name de verkoop van gezonde diepvriesmaaltijden, ontbijtgranen met weinig vet en calorieën, en vezelrijke snacks zoals popcorn zouden kunnen profiteren van de trend.
Daarentegen denkt CEO Dirk van de Put van Mondelēz International, de maker van onder andere Oreo koekjes en Milka chocola, dat consumenten verknocht blijven aan tussendoortjes. Volgens hem is snacken als vanouds big business.
Lees alles over reageren in de gespreksregels.