5
Fotocredits: 'Lotus speculoos' Ibu, via Wikimedia Commons CC BY-SA 4.0 DEED

Flash Dagelijkse KostKoekenbakker wordt in 20 jaar 15.000% meer waard

Een speculooskoekje van Lotus Bakeries bij de koffie. Gewoon een koekje toch? Dat zou je in ieder geval denken als je in 2003 naar de beurswaarde van het Belgische bedrijf had gekeken. Het aandeel schommelde toen rond de €50; alle aandelen bij elkaar waren toen zo'n €40 miljoen waard. In oktober 2023 stond het aandeel ruim vijftienduizend procent hoger, op €7.690. De beurswaarde bedraagt inmiddels €6,82 miljard.

“Wat is er in godsnaam gebeurd?” vraagt het FD.

Het geheim zit in een slimme groeistrategie. Lotus maakte een wereldkoekje van een Belgisch speculaasje.

Eerst nam Lotus Bakeries wat bedrijven over, zoals Peijnenburg in 2006. Maar de echte klapper was de introductie van een 'nieuw' koekje: Biscoff. Gewoon het oude vertrouwde speculooskoekje, maar met een nieuwe naam en nieuwe (internationale) mogelijkheden (al veroorzaakte dat wel enige ophef). De verschillende varianten worden inmiddels verkocht in 70 landen. Ook de speculoospasta met de bijnaam crack in a jar bleek een gouden vondst voor de ontbijttafels wereldwijd.

Biscoff is inmiddels van het kaliber Lu, Oreo, of Nutella. Beleggers verwachten er veel van, blijkt uit de hoge koers-winstverhouding. De waardering van Lotus Bakeries op de beurs past eerder bij een techbedrijf dan bij een koekjesbakker. Een Belgisch koekje bij de koffie dat uitgroeide tot een wereldkoekje is net als een techniekje of gadget dat je ontwikkelt en dan wereldwijd kunt verkopen.

Er is wel een rimpel aan de horizon. De populariteit van afslankpillen Ozempic en Wegovy van de Deense farmafirma Novo Nordisk remt de zin in eten en dus - vrezen beleggers - ook in koekjes. Gisteren ging het aandeel Lotus op de beurs onderuit.

Het Financieele Dagblad - Dit is andere koek: het speculoosje van Lotus is miljarden waard, 7 okt 2023
  • Waardeer dit artikel door het te delen:
Laden...
Fréderique Pruim
Fréderique Pruim Redactie Foodlog
  • #5
  • 6 feb '24
  • 11:45

In 2023 maakte Lotus meer dan €1 miljard omzet en veroverde een plek in de top 5 van populairste koekjes, aldus de Tijd. Het bedrijf is inmiddels €7 miljard waard.

Lotus heeft flink ingezet op marketing, met name in de landen die veel omzet genereren: de VS, het VK en Frankrijk.

Lotus blijft het aloude recept hanteren: in een nieuw land lanceert het Biscoff als koekje bij de koffie in de horeca om het vervolgens naar de supermarkt te brengen. In de nieuwe marketingstrategie zet Lotus niet in op het ‘koekje bij de koffie’ maar juist op ‘even een snack tussendoor’ of ‘lekker in de taart’. Televisie wordt minder belangrijk, digitaal juist meer.

De verhoogde omzet kwam niet alleen door meer verkoop. Ook de inflatie speelde een rol. Ongeveer de helft van de omzetgroei kwam door prijsverhogingen. Lotus laat hiermee zien dat het prijsmacht heeft. Het lukte hen supermarkten te overtuigen de hoge prijs te vragen.

De komende jaren wil Lotus groeien naar plek 3 op de koekjeslijst.

Michel de Groot
Michel de Groot Land- en tuinbouw
  • #4
  • 10 okt '23
  • 7:36

Joep Goossens deze koekjes bevatten géén speculaaskruiden. Zie reactie #1 en de ingrediënten op https://www.ah.nl/producten/product/wi438963/lotus-biscoff-speculoos-koek
Maar, hij is zonder kleurstoffen en toegevoegde smaakstoffen en geschikt voor veganisten!
Eet smakelijk.

Joep Goossens
Joep Goossens Consument, gepensioneerd
  • #3
  • 7 okt '23
  • 21:57

Het Lotuskoekje wordt zonder te vragen bij een kopje koffie in de horeca opgedrongen. Ik vraag mij af wat er met het koekje gebeurt als je het niet opeet, zoals vele duizenden die zo'n ding met overdreven veel speculaaskruiden niet lusten. Misschien gaat het met de eveneens ongevraagde suikerzakjes gewoon de afvalbak in.

Hens Baltesen
Hens Baltesen Land- en tuinbouw
  • #2
  • 7 okt '23
  • 15:21

Dat zo'n vies (idd 'loos') koekje zoveel aftrek vindt, ik snap het niet. Het zal wel goedkoop zijn, dat mensen het lekker vinden.

Theo Jonkhart
Theo Jonkhart Anders zou ik het niet zeggen, want sommige zaken liggen vaak nèt even anders en
  • #1
  • 7 okt '23
  • 15:09

Speculoos is een flauwe en uitgeklede Belgische variant van onze Hollandse speculaas. Opmerkelijk dat desondanks en ook met de rijke schakering aan allerlei negatieve betekenissen van het woord ‘loos’, dit het succes niet in de weg heeft gestaan. Van looser tot winner.

Ik vind een reactie niet ok

Help de schrijver de juiste toon te vinden waarop je naar hem of haar wilt luisteren.
Klik op de naam van de schrijver en gebruik het "Stuur een mail" veld op zijn of haar profiel om je bericht te versturen.

sluit

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.