Een speculooskoekje van Lotus Bakeries bij de koffie. Gewoon een koekje toch? Dat zou je in ieder geval denken als je in 2003 naar de beurswaarde van het Belgische bedrijf had gekeken. Het aandeel schommelde toen rond de €50; alle aandelen bij elkaar waren toen zo'n €40 miljoen waard. In oktober 2023 stond het aandeel ruim vijftienduizend procent hoger, op €7.690. De beurswaarde bedraagt inmiddels €6,82 miljard.
“Wat is er in godsnaam gebeurd?” vraagt het FD.
Het geheim zit in een slimme groeistrategie. Lotus maakte een wereldkoekje van een Belgisch speculaasje.
Eerst nam Lotus Bakeries wat bedrijven over, zoals Peijnenburg in 2006. Maar de echte klapper was de introductie van een 'nieuw' koekje: Biscoff. Gewoon het oude vertrouwde speculooskoekje, maar met een nieuwe naam en nieuwe (internationale) mogelijkheden (al veroorzaakte dat wel enige ophef). De verschillende varianten worden inmiddels verkocht in 70 landen. Ook de speculoospasta met de bijnaam crack in a jar bleek een gouden vondst voor de ontbijttafels wereldwijd.
Biscoff is inmiddels van het kaliber Lu, Oreo, of Nutella. Beleggers verwachten er veel van, blijkt uit de hoge koers-winstverhouding. De waardering van Lotus Bakeries op de beurs past eerder bij een techbedrijf dan bij een koekjesbakker. Een Belgisch koekje bij de koffie dat uitgroeide tot een wereldkoekje is net als een techniekje of gadget dat je ontwikkelt en dan wereldwijd kunt verkopen.
Er is wel een rimpel aan de horizon. De populariteit van afslankpillen Ozempic en Wegovy van de Deense farmafirma Novo Nordisk remt de zin in eten en dus - vrezen beleggers - ook in koekjes. Gisteren ging het aandeel Lotus op de beurs onderuit.
Het Financieele Dagblad - Dit is andere koek: het speculoosje van Lotus is miljarden waard,
7 okt 2023