imageMax Havelaar gaat weer als pure keurmerkorganisatie fungeren. Dat betekent dat er geen producten onder de Max Havelaar merknaam meer op de markt gebracht zullen worden. Het koffiemerk Max Havelaar zal dit jaar al verdwijnen. Wie 'eerlijke' koffie wil drinken kan overstappen naar een nieuw merk, Café Oké, van de Stichting Solidaridad en Ahold.


Dat heeft Erik de Wit, marketingmanager van de Stichting Solidaridad, gezegd. Dankzij een overeenkomst met branders kunnen verschillende koffies onder de merknaam Max Havelaar op de markt komen. Dat maakt het lastig de kwaliteit te beheersen. Voor geharde idealisten misschien geen ramp, maar de echte koffieliefhebbers komen minder aan hun trekken. Daardoor blijft het marktaandeel van Max Havelaar-koffie steken op 2,5%.

In de marketingcampagne die gevoerd gaat worden ligt het accent minder op 'fair-trade' en meer op smaak. De doelgroep verschuift. De koffiemaker mikt op 'praktische idealisten', goed opgeleide mensen die wat van de wereld hebben gezien en willen betalen voor duurzame producten, zolang ze maar geen concessies hoeven te doen aan kwaliteit.


bron: Financieel Dagblad
Dit artikel afdrukken