imageWouter van der land stuurt me zojuist een uiterst interessante analyse van The Guardian over de Amerikaanse biologische supermarktketen Whole Foods door.

Whole Foods beweerde altijd 'anders' en 'eerlijk naar boeren' te zijn. Oprichter John Mackey claimt zijn bijdrage aan 'a better world' voorop te stellen. De media lijken echter door te krijgen dat 'organic' (biologisch) een uitstekende manier is om snelle groei en heel plezierige winsten te kunnen genereren.

En toch: Whole Foods is leuk. Het is kwaliteit en Mackey mag toch zeker zijn deel hebben van het succes dat hij heeft gerealiseerd. Wat wekt dan de achterdocht?

Een juicy passage uit de analyse:

Whole Foods now is a big-box retailer - and it's much more concerned about competing with the other big boxes than issues of ethics and sustainability. But the rhetoric goes on because Mackey is good at it - good at PR. In the view of many American green campaigners, Whole Foods took an anti-big-shop movement, assimilated its virtues, did away with its annoyances, and made another big shop out of the result.
Dit artikel afdrukken