image

Is de consument nou te lui om naar de groenteman te lopen of is de groenteman zo onverstandig om niet méér goede spullen naast zijn groenten te verkopen?
Zo ja, dan geldt dat ook voor de bakker, de slager en de kaasboer en zouden we opeens allemaal bloeiende kwaliteitswinkels kunnen hebben.

Als het om groenten en fruit gaat onderscheidt de groenteman zich van de supermarkt op het gebied van productkwaliteit, smaak, persoonlijk contact en de productpresentatie. De kracht van de supermarkt daarentegen uit zich vooral in ‘one stop shopping’, groenten en fruit zelf pakken en productaanbiedingen. Dat blijkt uit het onderzoek 'De groenteman nader bekeken' dat het Productschap Tuinbouw heeft uitgevoerd.
Het onderzoek is gehouden onder 800 consumenten die allen wel eens bij de groenteman kopen en geeft een goed inzicht in de positie van de groenteman ten opzichte van de supermarkt. Ten aanzien van de producten is de groenteman vooral sterk in het aanbieden van fruit en bepaalde groenten zoals asperges, bladgroenten, salades en kant-en-klaarmaaltijden. De supermarkt scoort beter op een breed assortiment groenten en fruit, met name vruchtgroenten, voorgesneden groenten en appels en bananen.

Uit het onderzoek komt ook naar voren dat bijna de helft van de consumenten op het herkomstland van de producten let. Tweederde heeft voorkeur voor het Nederlandse product en bijna driekwart wil graag producten uit de eigen streek kopen

Aanbevelingen
De groenteman kan nog meer inspelen op het aanbieden van fruit, zachtfruit en fruitsalades. Vooral de aspecten smaak en kwaliteit spelen hierbij een rol. Verder is voor de groenteman de focus op seizoensproducten, streekproducten, noviteiten en kant-en-klaarmaaltijden belangrijk.

Door het zelfservice concept te introduceren kan de groenteman meer op het gemak van de consument inspelen. Daarbij kan de consument rustig zelf zijn producten uitzoeken. Hiermee concurreert de groenteman ook meer met de supermarkt. De groenteman kan zijn positie verder verbeteren door het voeren van aantrekkelijke en duidelijke productaanbiedingen. Ook door zelf actief naar zakelijke afnemers te gaan liggen er mogelijkheden voor afzetvergroting, bijvoorbeeld door concepten zoals werkfruit of schoolfruit aan te bieden. Voor de groentemannen bestaan tevens mogelijkheden tot samenwerking op het gebied van verkoop en promotie, en in mindere mate op het gebied van de inkoop van producten.

Het rapport 'De groenteman nader bekeken' (PT 2007-104) is voor sectorgenoten gratis op te vragen bij John Claassen, e-mail .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken) of telefoon 079 - 347 0633.


bron: Productschap Tuinbouw met dank aan foodholland
Dit artikel afdrukken