Zie de updates onder het bericht voor het laatste nieuws en de belangrijkste punten uit de persconferentie.
Deze maatregel moet zo veel stikstofuitstoot besparen dat het kabinet de ambitie kan waarmaken om volgend jaar 75.000 woningen te bouwen.
Er zouden ook afspraken gemaakt zijn over veevoeradditieven die koeien minder ammoniak laten uitstoten en over een opkoopregeling voor oude, vervuilende auto's.
Op korte termijn lijkt met deze maatregelen de stikstofcrisis bezworen. Maar na en naast dit pakket maatregelen zal nog veel moeten gebeuren. Om het voorgenomen stikstofbeleid te bespreken, nodigden Rutte en minister van Landbouw Carola Schouten voor woensdag 13 november, morgen dus, een tiental boeren uit voor een lunchbijeenkomst.
Het landbouwcollectief van Farmers Defence Force, Agractie, LTO Nederland en een reeks andere boerenorganisaties, aangevoerd door Aalt Dijkhuizen, blijkt voor die lunchbijeenkomst niet uitgenodigd. Dat wijst erop dat het boerencollectief door het kabinet niet gezien wordt als gesprekspartner. Agractie riep vanmiddag in een persbericht op tot een nieuwe actie:
Opnieuw zullen boeren van Nederland hun stem laten horen door met en zonder tractor naar Den Haag te komen, zodat zij Mark Rutte en Carola Schouten kunnen dwingen deze te horen.
Agractie Nederland zal, samen met de boeren van Nederland, aanwezig zijn bij de lunchafspraak in het Catshuis (Adriaan Goekooplaan 10 in Den Haag), vanaf 11.15 uur.
Boeren demonstreren morgen weer in Den Haag.https://t.co/81ryTChRoq
— NL Nieuws (@NieuwsNu123) November 12, 2019
Boerenorganisatie Agractie wil morgen opnieuw protesteren in Den Haag. De beweging roept boeren op om rond 11.15 uur naar het Catshuis te komen.
Een tiental boeren heeft daar morgenochtend een overleg m... pic.twitter.com/fAM8yHeeHy
UPDATE, 13 november 09.00u: Minister-president Rutte heeft zijn uitnodiging uitgebreid naar vertegenwoordigers van LTO Nederland, Farmers Defence Force en Agractie. Op blijft vallen dat niet het 'boerenfront' als gesprekspartner is uitgenodigd.
Ik zie er naar uit om morgen samen met minister Carola Schouten van @minlnv in gesprek te gaan met de boeren op het Catshuis en heb @LTONederland, @FarmersForce en @agractie ook uitgenodigd.
— Mark Rutte (@MinPres) November 12, 2019
De persconferentie van woensdagmorgen is hier te volgen:
UPDATE 13 november, 12.00uur:
- minister Carola Schouten wil met de Europese Commissie in overleg over de mogelijkheid om natuurherstel en behoud van soorten te kunnen 'overhevelen' van natuurgebieden waar dat niet lukt naar gebieden waar dat een betere kans zou hebben. Daarmee lijkt ze de deur open te zetten voor het afmelden van bestaande Natura 2000-gebieden als de natuurwaarde elders beter te realiseren zou zijn. Dat Europese perspectief is ook van belang omdat natuurherstel in sommige gebieden vrijwel onmogelijk is doordat de stikstofdruk uit het buitenland komt.
- Het kabinet wil expliciet met de boeren in gesprek om van hen te horen wat hun zorgen zijn en waar zij perspectief zien. Dat gebeurt zo dadelijk al in het lunchgesprek, waar Schouten van de boeren wil horen wat hun ideeën en plannen zijn. De overheid gaat niet voorschrijven 'hoe' boeren moeten boeren, maar wil hen 'helpen' de wijze van voortzetting te vinden die past bij hun bedrijfsvoering.
- het verlagen van de ammoniak-uitstoot door de samenstelling van het voer te veranderen zal de vorm krijgen van een doelvoorschrift, zei Schouten.
- Rutte benadrukte dat de maatregelen van nu een noodpakket zijn, een 'spoedpakket', en dat er meer zal volgen.
UPDATE 13 november, 12.30uur: De Rijksoverheid heeft zojuist het nieuwsbericht over het stikstofbeleid gepubliceerd.
UPDATE 13 november, 14.00uur: Volgens Milieudefensie heeft het kabinet niets geleerd van de stikstofcrisis: Het verlagen van de maximum snelheid is een goed begin. Helaas blijkt uit de rest van de brief dat het kabinet niets heeft geleerd van de stikstofcrisis', zegt Bram van Liere van Milieudefensie. 'Het kabinet kiest weer voor meer asfalt, bijvoorbeeld op de ring Utrecht bij Amelisweerd. Dat is slecht voor de natuur en daar wordt het verkeer ook niet duurzamer, veiliger, gezonder en goedkoper van. Het kabinet rekent zich rijk met het invoeren van enzymen in veevoer. Dat is goed voor DSM, maar helpt boeren niet richting kringlooplandbouw. Met dit pakket neemt het kabinet onnodige risico's voor het behoud van de natuur en banen in woningbouw.
UPDATE 13 november, 16.00uur: De NOS brengt een korte reportage over de lunch met de boeren. "Ze hebben indrukwekkend grote zorgen," aldus premier Rutte. Boeren die dat willen, moeten kunnen blijven boeren: "Misschien op een andere plek, of met behulp van technologie." En boeren die willen stoppen, "krijgen daarbij steun," benadrukte minister Schouten.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
#48
Zullen we stoppen, Henric ?
Mensen die voor een bedrijf (!) in een leasewagen rijden, doen dat primair voor het bedrijf. Die gebruiken een bedrijfsmachine, waar ze dankzij het bedrijf en fiscus (!) tegen een vergoeding recreatief gebruik van kunnen maken.
Een bedrijfsmachine mogen gebruiken heeft niets met kinderopvangtoeslag te maken..
De overheid faciliteert/subsidieert in dit geval een aan het bedrijf gelieerde toepassing, het gebruik mogen maken van een bedrijfsmachine, die financieel qua kosten voor een personeelslid zeer sterk afwijkt, ten opzichte van een particulier.
Is de zakelijke band duidelijk ? Nee ? Jammer.
Ik reageer niet meer, dus bespaar je de moeite.
ps. Google eens naar de strop voor de fiscus nav het hybride bijtellings-regeling voor bedrijfs of bedrijfsgeleaste auto's in het recente verleden. Men stopte die niet voor niets.
Hans, volgens mij schaar jij mensen die in loondienst zijn ook onder het zakenleven. Als je het zo bekijkt dan is er inderdaad bijna uitsluitend subsidie voor het zakenleven. Kinderopvangtoeslag, hypotheekrenteaftrek, allemaal subsidie voor het bedrijfsleven.
#46 Sorry, Henric.., ben maar een eenvoudig mens, maar wil je mij dan uitleggen waarom specieke fiscale 'duurzaamheid'-tegemoetkoming voor een groep (het zakenleven) geen vorm van subsidie is, terwijl de groep particulieren voor hetzelfde doel 'duurzame'doel' er bekaaid vanaf komt ?
Gemiddeld bedraagt de motortijtuigenbelasting voor particulieren 12*50=600 euro p/jaar. Die vervalt voor particulieren bij een e-auto.
Reken zelf maar uit, wat 4% met 22% bijtelling verschilt over een electrische zakenauto van tot max. 50.000 (norm 2019) met een benzine/diesel, gerekend aan een IB top-percentage van 1 jan 2018: 51,95%. Dat geldt voor zakelijk personeel als eigenaren.
Om het in agri-termen op z'n Zeeuws-Vlaams te stellen; 'ik ben niet deur 'n oender uutgebroed'.
Prettig weekend.
Hans #45, Van Woerkom-achtige redeneringen, geen touw aan vast te knopen.
#44
Henric, je plaatste het in #39 een wat vreemde context:
"Hans, dat van die subsidie voor het bedrijfsleven snap ik niet. Die bijtelling betaalt toch de werknemer die in de auto rijdt?".
Dat laatste deel klopt inderdaad, maar staat los van het eerste.
De facto wordt het bedrijfsleven incl. personeel wel gesubsidieerd.
Die betalen na aankoop geen motorrijtuigenbelasting. Net als particulieren, maar zoals ik hieronder stelde, worden e-auto daar hoofdzakelijk gebruikt om fiscale voordelen, die niet gering zijn.
Fiscale tegemoetkoming voor het bedrijfsleven is dus veel gunstiger naar eigenaren en werknemers dan naar privé-gebruikers.
Herhaal:
Prive-gebruik van een zakenauto wordt veel te zacht (4% bijtelling) verrekend. Dat zal/moet/gaat in de toekomst veranderen.
Maar waarom is het zakenleven nu geprivilegieerd ?
Het is een zalvende introductie via het zakenleven onder deze kabinetten.
Precies zoals met de hybride, waar op die manier een kapitaal uit de schatkist verloren ging.
Veel beter een reele prijsstelling zoals in Frankrijk, waar je veel meer prive-gebruik van e-autos ziet.
(Mogelijk komt er voor particulieren een aanschafsubsidie in 2021 van € 6000, maar mogelijk wordt dan weer wel een wegenbelasting, die nu vrij is, geheven..)