imageJumbo Euroborg in Groningen herbergt als eerste supermarkt in Nederland een kookstudio. Het idee gaat terug op een Italiaans concept van supermarkt met restaurant onder één dak. In de VS, het Verenigd Koninkrijk, Spanje en Frankrijk is deze hybride vorm van retail en horeca al snel populair geworden. Een kookafdeling biedt aan klanten een culinair uitje. Bovendien kunnen zij hier in veel gevallen terecht voor versbereide maaltijden. Een retailer kan zich in een kookstudio op zijn beurt profileren op kwaliteit en via demo`s producten uit zijn assortiment promoten. In het Groningse Jumbo-filiaal van het ondernemersduo Anrico Maat en Paul Papo is de kookstudio voornamelijk bedoeld voor kookdemonstraties en -workshops. Winst maken is niet het belangrijkste doel voor de kookstudio. `We willen hier vooral fun mee op de winkelvloer brengen`, zegt Cathelijne Kramer, die de activiteiten rond de kookstudio coördineert. De door fabrikanten gesponsorde proeverijen zijn er gratis. Momenteel wordt maximaal een vijfde van de tijd in de kookstudio ingevuld met een fabrikantenactiviteit. Het Jumbo-filiaal werkt vooral samen met Unilever en Heinz. Voor de fabrikanten biedt de studio de mogelijkheid om nieuwe producten te promoten of bestaande producten weer eens voor het voetlicht te brengen.

bron: MKB
Dit artikel afdrukken