Maatschappelijk verantwoord ondernemen - ook wel 'duurzaam ondernemen' genoemd - is vreselijk in. Maar welke vormen van (interactieve) marketing horen daarbij? Met name in food is dat een 'hot issue' gezien de drie onderwerpen die inmiddels dagelijks de voorpagina's van blogs, pers en de TV en radio halen:
1. obesitas
2. biologisch & duurzame landbouw
3. dierenwelzijn
o ja, en 4. nepping - vnl. hier natuurlijk ;-)
In de komende periode zal ik wekelijks een case behandelen in het kader van een opkomend fenomeen: MVM. Ik doe dat hier en op marketingfacts.nl. Omdat de lezerscommunities verschillend zijn, is het interessant te zien, welke verschillen in reacties de cases oproepen.
Uiteraard, want bij MVO - maatschappelijk verantwoord ondernemen - hoort MVM. Het moet tenslotte wel verkocht worden.
Ik leid de serie volgende week in en start met de eerste, actuele case:
"Wijn, ambachtelijk, gezond, bio- en klimatologisch" - over de heibel rond de valse emomarketing van Ilja Gort (die met een multimedia-strategie gewoon doorgaat met jokken) die inmiddels ook in de reguliere pers begint door te dringen.
Daarna volgen in een nader te bepalen volgorde:
- het Ik Kies Bewust-logo
- Unilever en de vetzuren-discussie
- Rol en functie van het Convenant Overgewicht
- Boerenkip/Volwaard
- Australian Homemade/Kreeftensoep/Truffelsoep
- Biologisch
- Fair Trade
- Duurzaam
Voorafgaand aan de serie, zou ik het erg prijs stellen alvast wat 'gevoelens' te verzamelen. Vandaar mijn vraag: waar denk je aan bij MVM?
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Segmenteren van de bevolking is eigenlijk een politieke daad, vind ik.
In de 'wetenschappelijke' praktijk gebeurt het op basis van goed of vooral makkelijk / goedkoop meetbare zaken (leeftijd, man/vrouw e.d.), en dan komt er niet veel uit w.b. gezond gedrag of bijv. het effect van suiker. Fijn voor de Suikerstichting.
Het lijkt mij inderdaad ook waarschijnlijk dat je WEL allerlei effecten vindt als je kijkt naar andere segmenteringen: op basis van gebruiksmoment, sociale context, of zelfs persoonlijkheidstypen (Motivaction benoemt ze o.a. als volgt: gemaksgeorienteerden, postmaterialisten, 'opwaarts mobielen') e.d.
De Out-of-home eters krijgen meer zout binnen, of weet ik wat. Dergelijke segmenteringen zullen wel bestaan, maar heb ik niet bij de hand. Een epidemioloog die specifiek dergelijke vragen stelt kom je niet snel tegen, vanwege de angst voor de te verwachten discussie over de meetmethoden.
Terugkomend op de van-de-situatie-afhankelijk-ongezonde effecten van suiker, linolzuur e.d.: het citeren van wetenschappelijke literatuur waar GEEN schadelijk effect is gevonden is zeker geen MVM meer, want eveneens wetenschappelijk gemeten resultaten die het tegendeel onderbouwen worden simpelweg niet aangehaald. Melchior Meijers heb je dan nodig om dat door te hebben, zoals we met de omega-3 omega-6 verhoudingen merkten toen ik het margarine-vetten-olien productschap/bureau vroeg naar literatuur.
Dick, ik las in No Logo van Naomi Klein dat George Orwell ooit zou gezegd hebben "reclame maken is als met een stok roeren in een bak varkensvoer". Ze hekelt met die quote vooral het feit dat intellectuelen graag de gewone man voor "dom en ongeïnteresseerd" aanzien en daarmee is de kous dus af voor hen. Ik vind sommige reacties hierboven soms ook die tenuer hebben.
Wel een leuke vind ik "Marketing is too important to be left to the marketing department." van David Packard. Da's dus iets waar jouw oefening naar toe kan leiden.
Prof. De Pelsmacker van de Universiteit in Antwerpen (DP is marketingspecialist) vraagt zich in het geval van FairTrade-marketing af : Zijn ethische proposities aantrekkelijk. Hij formuleert interessante opemerkingen, ditaangaande.
Maar wellicht interessanter (wat betreft Fairtrade) is een te bekijken hoe MIKO Coffee dat aanpakt in België: http://purocoffee.com/nederlands/index.html
(De Tijd, 16 mei 2006 :)
FRANS MICHIELSEN - Voorzitter van de Raad
van Bestuur van koffiebedrijf Miko.
Het Turnhoutse bedrijf lanceerde in mei een nieuw koffieconcept, Puro genaamd. Puro is een fair-tradekoffie, die ook aan de hoogste kwaliteitseisen voldoet en bovendien past in het nieuwe duurzaamheidsconcept dat Miko nastreeft. Met Puro wil Miko een plaats veroveren op de sterk groeiende markt van fair-tradeproducten.
Bij de eerste proeftesten met Puro was de bekende
Britse kok Jamie Oliver meteen overtuigd. Puro moet wereldwijd de 4 x 4 full option onder de fair-tradekoffies worden’, zegt Frans Michielsen. Bij de uitwerking van het Puro-concept wilde Miko een koffie samenstellen die voor 100 procent aan alle vereisten van de fair trade voldoet en tegelijk tot de allerbeste kwaliteit behoort. ‘Hoewel we om ethische redenen liever Puro-koffie verkopen, speelt het financieel voor Miko geen rol. De marges op alle soorten koffies zijn ongeveer gelijk. De consument beslist wat hij drinkt en dus ook hoeveel hij betaalt voor zijn kop koffie’, zegt Michielsen.
Ik ga op dit laatste geen verdere commentaar geven. Dick, ga je bedrijven ook aanspreken over hoe zij hun eigen marketing zien?
Ik wil die artikelen op een andere site plaatsen, maar ik zou het prettig vinden als er een link is naar de verzameling artikelen, zodat het niet zo'n rommelige zoektocht wordt voor de bezoekers van die site.
Wout, wat bedoel je?
Hoe kan ik deze serie doorlinken naar een ander blog?