In Nederland raken we maar niet uitgepraat over 'lokaal eten' dat naar de supers zou moeten. In België doen ze het.
Op Foodlog haalden we onlangs het 3-jaar oude interview met Willem Treep weer boven water. Samen met Drees-Peter van den Bosch brengt hij lokaal naar de supers met hun formule Willem&Drees. Gijs doet het ook.
In België doen de supers het zelf. Ze kopen rechtstreeks lokale producten uit de directe omgeving van hun winkels in. Iedere winkel kan zo komen met z'n eigen selectie en z'n eigen boeren. Dat maakt winkelen weer leuk en anders dan overal.
Supermarktketen Carrefour rolt in België lokale en streekproducten uit in zijn hypermarkten. Het bedrijf gaat daarbij niet over één nacht ijs: al vorig jaar zomer heeft de selectie plaatsgevonden, in samenwerking met de Universiteit van Luik en de provincies. Voor de uitverkoren lokale producenten, vaak kleine familiezaken in een straal van 40 km rondom de betrokken hypermarkt, heeft Carrefour een jaarlijks geaudit charter opgesteld en het aankoop-, leverings-, betaal- en verkoopsysteem volledig aangepast.
Inmiddels zijn in 11 (Waalse) hypermarkten 'lokale product-eilanden' ingericht. Alle lokale producten staan daar bij elkaar, inclusief affiches met foto's van de producenten en verder al hun gegevens, tot telefoonnummer aan toe. Er zijn nu zo'n 2.000 lokale producten te koop, 450-700 per hypermarkt. Met de verdere uitrol naar alle provincies wil Carrefour voorjaar 2014 5.000 lokale producten in de schappen hebben.
Carrefour volgt hiermee in de voetsporen van Delhaize, dat al langer op streekproducten inzet onder het label "Product van bij ons". Per supermarkt verschilt het aanbod van gemiddeld zo'n 40 lokale producten. Delhaize heeft inmiddels 530 lokale producten van zo'n 400 lokale boeren en producenten in het assortiment. Ook deze producten worden rechtstreeks en vooral lokaal geleverd. "Verser kan haast niet", citeert RetailDetail de topman van Delhaize Dirk Van den Berghe. "En het is nog duurzamer ook, zonder daarom duurder te zijn."
Fotocredits: 'Produits locaux', uitsnede, RetailDetail
-- POLL --
Dit artikel afdrukken
In België doen de supers het zelf. Ze kopen rechtstreeks lokale producten uit de directe omgeving van hun winkels in. Iedere winkel kan zo komen met z'n eigen selectie en z'n eigen boeren. Dat maakt winkelen weer leuk en anders dan overal.
Supermarktketen Carrefour rolt in België lokale en streekproducten uit in zijn hypermarkten. Het bedrijf gaat daarbij niet over één nacht ijs: al vorig jaar zomer heeft de selectie plaatsgevonden, in samenwerking met de Universiteit van Luik en de provincies. Voor de uitverkoren lokale producenten, vaak kleine familiezaken in een straal van 40 km rondom de betrokken hypermarkt, heeft Carrefour een jaarlijks geaudit charter opgesteld en het aankoop-, leverings-, betaal- en verkoopsysteem volledig aangepast.
Inmiddels zijn in 11 (Waalse) hypermarkten 'lokale product-eilanden' ingericht. Alle lokale producten staan daar bij elkaar, inclusief affiches met foto's van de producenten en verder al hun gegevens, tot telefoonnummer aan toe. Er zijn nu zo'n 2.000 lokale producten te koop, 450-700 per hypermarkt. Met de verdere uitrol naar alle provincies wil Carrefour voorjaar 2014 5.000 lokale producten in de schappen hebben.
Carrefour volgt hiermee in de voetsporen van Delhaize, dat al langer op streekproducten inzet onder het label "Product van bij ons". Per supermarkt verschilt het aanbod van gemiddeld zo'n 40 lokale producten. Delhaize heeft inmiddels 530 lokale producten van zo'n 400 lokale boeren en producenten in het assortiment. Ook deze producten worden rechtstreeks en vooral lokaal geleverd. "Verser kan haast niet", citeert RetailDetail de topman van Delhaize Dirk Van den Berghe. "En het is nog duurzamer ook, zonder daarom duurder te zijn."
Fotocredits: 'Produits locaux', uitsnede, RetailDetail
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Kan iemand uitleggen waarom de producten van deze kleine familiebedrijven niet duurder zijn dan die van de extreem efficiënt georganiseerde megabedrijven? Is kostprijsverlaging door schaalvergroting dan een sprookje?
Henric, wie zegt dat lokale producten van kleine bedrijven komen?
Nou Dick, ik lees in het artikel dat het vaak gaat over kleine familiezaken, vandaar.
Ik kan er naar speculeren:
1. het zijn gewone - prima! - boeren (en lokale verwerkers), maar nu met een naam (in plaats van geen of een huismerk).
2. er zijn wat bijzonderdere bij, want het gaat erom het aanbod nog verder te onderscheiden dan alleen met een naam.
Daarom hoeft er in prijs niets te veranderen. Of het duurzamer is, valt te betwijfelen. Dat het leuker en anders is niet. Wel denk ik dat het een prima zaak is, want zo help je boeren die het verdienen weg van het pad naar de ondergang.
Het gaat niet zozeer dat het lokaal móet zijn. Dat is een valse invalhoek. Lokaal hoeft net perse beter te zijn, en een ei uit Groningen en Zeeuws-Vlaanderen mag op gelijke voet gewaardeerd worden. Er is een betere invalshoek, en dat is open staan voor lokale producten wanneer die op unieke gronden ‘beter’ zijn. Dat ‘beter’ zijn is en blijft natuurlijk subjectief. De lokale C1000 hier verkoopt daarom verse worst, droge worst, ‘oofvlakke’ (hoofdkaas) en bloedworst van lokale slagers. Vanwege de (nog) eerlijke receptuur en….een afwijkende eetculuur. De Hollandse drillerige zure zult en de grote schijven meelbloedworst met spek ‘lust’ men niet. Dus dan is het dom die in je gamma op te nemen. Hetzelfde voor brood. Er is een groot onderscheid tussen de Nederlandse sponzen en het drogere, rijkere Vlaamse boerenbrood. Ander voorbeeld is de lokale Appelaere. Te koop dus in de lokale supermarkten. Het ophemelen van lokale producten vanuit chauvinisme heeft dus geen zin, tenzij de producten werkelijk onderscheidend zijn qua smaak en kwaliteit. Wel moet ik Henric tegenspreken. De lokale producten zijn veelal duurder. Ook in de grote Belgische supers. Een pakje Ardeense of West-Vlaamse hoeveboter is duurder dan van 'Campina'. De grote producenten proberen niet voor niets een 'lokale' of 'familiale' (zoals van je grootmoeder) uitstraling aan hun producten te geven. Geeft meer vertrouwen en verkoopt beter...