Het idee is niet nieuw. Grote supermarktketens bieden hun diensten virtueel aan, met name via smartphones en apps. Foodlog berichtte eerder over Tesco in Korea en Woolworth in Australië. Het Belgische Delhaize is de eerste Europese super. Opvallend, want in België staat het mobiel internetten feitelijk nog in de kinderschoenen.
Het concept is eenvoudig. Gedurende twee maanden plaatst Delhaize 7 grote kubussen op drukke punten, zoals het centraal station van Brussel, in grote winkelcentra en de populaire kustplaatsen Knokke en Oostende. Op de vier zijden van de kubus staan in totaal 300 producten afgebeeld, ieder met de bijbehorende QR-code. De potentiële shopper scant met zijn of haar smartphone de code en zet daarmee het product op z'n boodschappenlijstje. Delhaize gaat achter de schermen aan de slag, en de volgende dag kan de klant de boodschappen komen ophalen bij een zelfgekozen afhaalpunt.
Delhaize doet de proef in het kader van zijn al bestaande online-boodschappendienst Delhaize Direct. Die bestaat sinds 2 jaar en vertoont volgens Delhaize een gestage groei van het aantal gebruikers. Sinds een half jaar hebben klanten ook de mogelijkheid de mobiele app te downloaden en hiermee thuis of in de winkel de streepjescodes van de producten te scannen die nodig zijn. Na versturen staan ook dan de boodschappen de volgende ochtend klaar op het Delhaize afhaalpunt. Inmiddels maakt 10 procent van de Direct-bestellers gebruik van zijn smartphone.
Met de kubussen zet Delhaize een tandje bij in zijn internetbestelmodule. Roel Dekelver, woordvoerder van Delhaize, zegt het als volgt in Foodpersonality: 'Een consument die de kubus ziet kan denken 'o ja, melk, dat moet ik ook nog hebben, laat ik meteen die meteen een paar pakken bestellen'. Hij scant de melk en doet zijn bestelling. Daarnaast werkt de kubus als een 'opstapje' voor een langer boodschappenlijstje: een consument ziet de melk op de kubus, opent de applicatie, scant het pak melk en komt automatisch in de Delhaize Direct-omgeving waar hij nog 17.999 andere producten ziet staan. Eenmaal in de trein kan hij de rest van zijn bestelling afmaken.'
Het traject daarna blijft ongewijzigd: de klant moet zijn boodschappen zelf komen afhalen in een van de 100 Delhaize Direct afhaalpunten. Na de proef zullen de kubussen weer uit het straatbeeld verdwijnen - tenzij uit de analyse blijkt dat de virtuele supermarkten een succesvolle aanvulling op de bestaande formules zijn.
De kubussen bieden Direct-klanten een voordeeltje. Ze hoeven geen 'voorbereidingskosten' te betalen, zoals bij bij Delhaize Direct. Dat bespaart bij boodschappen tot € 100, € 4,50.
In Nederland is sinds de overname van bol.com door Albert Heijn nog geen zuil op station of stadsplein verschenen. Het wordt tijd. Nederlanders behoren tot de veelgebruikers van mobiel internet, waar België achterblijft bij het gemiddelde. Delhaize doet 't gewoon.
Dit artikel afdrukken
Delhaize doet de proef in het kader van zijn al bestaande online-boodschappendienst Delhaize Direct. Die bestaat sinds 2 jaar en vertoont volgens Delhaize een gestage groei van het aantal gebruikers. Sinds een half jaar hebben klanten ook de mogelijkheid de mobiele app te downloaden en hiermee thuis of in de winkel de streepjescodes van de producten te scannen die nodig zijn. Na versturen staan ook dan de boodschappen de volgende ochtend klaar op het Delhaize afhaalpunt. Inmiddels maakt 10 procent van de Direct-bestellers gebruik van zijn smartphone.
Met de kubussen zet Delhaize een tandje bij in zijn internetbestelmodule. Roel Dekelver, woordvoerder van Delhaize, zegt het als volgt in Foodpersonality: 'Een consument die de kubus ziet kan denken 'o ja, melk, dat moet ik ook nog hebben, laat ik meteen die meteen een paar pakken bestellen'. Hij scant de melk en doet zijn bestelling. Daarnaast werkt de kubus als een 'opstapje' voor een langer boodschappenlijstje: een consument ziet de melk op de kubus, opent de applicatie, scant het pak melk en komt automatisch in de Delhaize Direct-omgeving waar hij nog 17.999 andere producten ziet staan. Eenmaal in de trein kan hij de rest van zijn bestelling afmaken.'
Het traject daarna blijft ongewijzigd: de klant moet zijn boodschappen zelf komen afhalen in een van de 100 Delhaize Direct afhaalpunten. Na de proef zullen de kubussen weer uit het straatbeeld verdwijnen - tenzij uit de analyse blijkt dat de virtuele supermarkten een succesvolle aanvulling op de bestaande formules zijn.
De kubussen bieden Direct-klanten een voordeeltje. Ze hoeven geen 'voorbereidingskosten' te betalen, zoals bij bij Delhaize Direct. Dat bespaart bij boodschappen tot € 100, € 4,50.
In Nederland is sinds de overname van bol.com door Albert Heijn nog geen zuil op station of stadsplein verschenen. Het wordt tijd. Nederlanders behoren tot de veelgebruikers van mobiel internet, waar België achterblijft bij het gemiddelde. Delhaize doet 't gewoon.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Ahold is daarentegen wel eigenaar van www.peapod.com en is daarmee winstgevend. Dat het kan is niet nieuw, ook niet voor Nederland. Maar waarom zou je met 800 winkels voortrekker moeten zijn van online boodschappen doen? De auto is ook niet de markt opgebracht door iemand die daarvoor paard en wagens verkocht. Hoe disruptiever het model, hoe minder waarschijnlijk dat je het moet zoeken bij bestaande marktpartijen.