Supermarkten in de Europese Unie worden gedwongen om in te kopen via nationale verkooporganisaties van fabrikanten, beaamt Dirk Mulder, retailspecialist bij ING. Dat leidt tot hogere kosten voor zowel de retailers als hun klanten. Maar uit onderzoek van Ecorys blijkt dat door leveranciers opgeworpen barrières slechts betrekking hebben op een klein deel van de inkoop. Andere factoren - zoals de onderhandelingsvaardigheden van supermarktketens - spelen eveneens een rol.
De discussie over hoge inkoopprijzen voor supermarkten woedt weer volop en vindt plaats tegen de achtergrond van druk die Nederland momenteel in Brussel uitoefent om inkoopbarrières tussen lidstaten van de Europese Unie weg te nemen. Volgens sectorspecialist Retail & Trade Dirk Mulder van ING liggen er meer factoren ten grondslag aan de soms forse prijsverschillen tussen Nederland en andere EU-lidstaten dan door leveranciers opgeworpen inkoopbelemmeringen.
Inkoopbelemmeringen treffen 2 tot 4% van de inkoop
Zo blijkt uit recent onderzoek van Ecorys (in opdracht van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat) dat Nederlandse consumenten in winkels weliswaar hogere prijzen betalen dan nodig is en dat dit inderdaad komt doordat leveranciers supermarkten belemmeren om elders in Europa in te kopen. Maar: volgens het onderzoek heeft dit betrekking op 2 tot 4 procent van de totale inkoop van deze winkels. Prijsverschillen tussen landen worden veroorzaakt door een veelheid aan factoren.
De door Ecorys ondervraagde bedrijven geven aan dat de inkoopprijzen van supermarktproducten gemiddeld 10 procent hoger liggen dan in andere Europese landen. De prijsverschillen in inkoop tussen Europese landen kennen volgens de onderzoekers echter verschillende oorzaken zoals andere marktomstandigheden, belastingtarieven, distributiekosten en lokale regelgeving. Aan de andere kant kan een gunstige geografische ligging in bepaalde landen leiden tot lagere transportkosten. Ook de omvang van een land en de schaalgrootte van een supermarktketen spelen een rol. Opvallend is dat in dit verband ook de onderhandelingsvaardigheden van supermarktketens als een factor wordt genoemd.
Door het gebrek aan harmonisatie binnen de Europese Unie ontstaan volgens Mulder aanzienlijke prijsvariaties. De soms forse prijsverschillen roepen vragen op over marktefficiëntie en eerlijke concurrentie. “Terwijl sommige landen profiteren van gunstige deals en scherpe onderhandelingen met leveranciers, lijden consumenten in andere landen onder hogere kosten. Deze ongelijkheid kan leiden tot economische onevenwichtigheden en belemmert de Europese eenheid”, aldus Mulder.
Hij benadrukt het belang van transparantie en het bevorderen van samenwerking, zodat consumenten kunnen profiteren van eerlijke prijzen en gelijke toegang tot producten. Mulder: “Een geharmoniseerde aanpak binnen de Europese Unie is noodzakelijk om de kloof die er nu is te overbruggen en eerlijke concurrentie te waarborgen.”
Dit artikel maakt deel uit van de contentsamenwerking tussen Foodlog en FoodPersonality.
Dit artikel afdrukken
Inkoopbelemmeringen treffen 2 tot 4% van de inkoop
Zo blijkt uit recent onderzoek van Ecorys (in opdracht van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat) dat Nederlandse consumenten in winkels weliswaar hogere prijzen betalen dan nodig is en dat dit inderdaad komt doordat leveranciers supermarkten belemmeren om elders in Europa in te kopen. Maar: volgens het onderzoek heeft dit betrekking op 2 tot 4 procent van de totale inkoop van deze winkels. Prijsverschillen tussen landen worden veroorzaakt door een veelheid aan factoren.
Opvallend: supermarkten in het ene land lijken betere onderhandelaars dan in het andere
De door Ecorys ondervraagde bedrijven geven aan dat de inkoopprijzen van supermarktproducten gemiddeld 10 procent hoger liggen dan in andere Europese landen. De prijsverschillen in inkoop tussen Europese landen kennen volgens de onderzoekers echter verschillende oorzaken zoals andere marktomstandigheden, belastingtarieven, distributiekosten en lokale regelgeving. Aan de andere kant kan een gunstige geografische ligging in bepaalde landen leiden tot lagere transportkosten. Ook de omvang van een land en de schaalgrootte van een supermarktketen spelen een rol. Opvallend is dat in dit verband ook de onderhandelingsvaardigheden van supermarktketens als een factor wordt genoemd.
Door het gebrek aan harmonisatie binnen de Europese Unie ontstaan volgens Mulder aanzienlijke prijsvariaties. De soms forse prijsverschillen roepen vragen op over marktefficiëntie en eerlijke concurrentie. “Terwijl sommige landen profiteren van gunstige deals en scherpe onderhandelingen met leveranciers, lijden consumenten in andere landen onder hogere kosten. Deze ongelijkheid kan leiden tot economische onevenwichtigheden en belemmert de Europese eenheid”, aldus Mulder.
Hij benadrukt het belang van transparantie en het bevorderen van samenwerking, zodat consumenten kunnen profiteren van eerlijke prijzen en gelijke toegang tot producten. Mulder: “Een geharmoniseerde aanpak binnen de Europese Unie is noodzakelijk om de kloof die er nu is te overbruggen en eerlijke concurrentie te waarborgen.”
Dit artikel maakt deel uit van de contentsamenwerking tussen Foodlog en FoodPersonality.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Gaat dit inkoopnadeel over verse groente, fruit, vis, vlees, brood, zuivel, (deels lokaal), of over Nutella, Cola, frisdrank en zo?
Daar kunnen we het echt wel over eens zijn Harry. Wij vinden het juist interessant om in het buitenland te boodschappen in de plaatselijke super.
@2 james pott : Ik moet er niet aan denken op mijn vakanties te moeten leven op Zaanse Snijders of Beemster kaas...
''of wordt de hele NLe supermarkt aan goederen meegenomen op vakantie ?''
Daar zou je nog wel eens verbaasd over kunnen staan Harry.
"De door Ecorys ondervraagde bedrijven geven aan dat de inkoopprijzen van supermarktproducten gemiddeld 10 procent hoger liggen dan in andere Europese landen. ". Kijk eens op de websites van de verschillende retailers in Europa, en u zult merken, dat de winkelprijzen in NL eerder goedloper dan duurder zijn dan de andere EU lidstaten.
Tov Duitsland zijn de NLe prijzen soms wel wat goedkoper, doch wordt meer veroorzaakt door de NLe "folder" en andere aanbiedingen, dan een permanent hogere prijs. Vergelijk de Lidl- en Aldi sites maar eens met elkaar.
En kijkend, wat ik sinds 1977 aan offerteprijsverschillen heb gezien , als internationaal inkoper, trader, en leverancier aan... NIHIL.
Wat WEL een verschil uitmaakt, zijn de soms erg versnipperde hoeveelheden in NL. Bijv. een NLe organisatie, die een kwantum van 16.000 blikjes kokosmelk wilde contracteren ( min productierun = 24 x 1600 ds = 1 x 20 ft container) en zelfs een drukrun van die hoeveelheid niet toestond. Dan verbaasd staan te kijken als een van origine Duitse grootgrutter 35 containers in een keer bestelt, en drie van die orders per jaar.
Dat we in de EU ons hebben laten vastnagelen op van-alles-en-nog-wat op het etiket in de landstaal is bij verre een sterkere oorzaak in de inkoopprijsverschillen. Alsof men de Duitse, Engelse ingrediëntendeclaratie / voedingswaarden enz niet snapt resp. Heinz Tomato Ketchup met Best Before Date of Bratwurst met Mindestens Haltbar Bis niet kan begrijpen.
Ik vraag me trouwens af, hoe we de vakanties overleven of wordt de hele NLe supermarkt aan goederen meegenomen op vakantie ? Hak conserven, Campina lang houdbare melk, Appelsientje, Amstel bier en DE koffie ?