Zouden alle wereldbewoners voortaan 'op z'n Hollands' dagelijks 2,6 kilometer fietsen, dan zou dat jaarlijks (naar schatting) 686 miljoen ton CO2-uitstoot schelen. Met alle voordelen van dien voor de gezondheid door meer beweging en een betere luchtkwaliteit. Dat berekenden onderzoekers die de eerste wereldwijde dataset van fietsbezit en -gebruik per land hebben samengesteld.
De vervoersector is momenteel verantwoordelijk voor een kwart van alle brandstofgerelateerde broeikasgasemissies. De helft van die uitstoot komt van personenauto's. In hun streven om het vervoer koolstofvrij te maken, richten de industrie en overheden zich op elektrische auto's. Alleen al in 2021 werden er daarvan 6,75 miljoen verkocht. Dat weten we, omdat de verkoop van voertuigen elk jaar bijgehouden en gepubliceerd wordt. Maar in de productie en het bezit van die veel oudere, koolstofarme technologie, de fiets, bestond tot op heden geen inzicht.
Daar heeft een internationaal team van onderzoekers, met hun publicatie in Nature Communications Earth and Environment, nu verandering in gebracht. Zo blijkt dat het fietsbezit over het algemeen hoger is in landen met hogere inkomens en hogere middeninkomens. Maar dat blijkt ook te gelden voor het percentage verplaatsingen per auto; een hoog fietsbezit leidt dus niet noodzakelijk tot een hoog fietsgebruik.
Jammer, want fietsen blijkt een heel adequate manier te zijn om de CO2-uitstoot te reduceren. Nederlanders blijken gemiddeld dagelijks 2,6 kilometer op de fiets af te leggen. Trek je dat door naar alle wereldbewoners, zou dat bijna 700 miljoen ton CO2 besparen. Vooruit, ook de Denen worden ten voorbeeld gesteld, zij komen aan 1,6 kilometer per dag. Ook een aanzienlijke besparing: 414 miljoen ton CO2.
Zou iedereen het Nederlandse voorbeeld volgen, dan scheelt dat 20% van de huidige uitstoot van alle auto's ter wereld, zeggen de onderzoekers. Het gezondheidsvoordeel vertaalt zich in 170.000 voortijdige sterfgevallen minder, berekende de Wereldgezondheidsorganisatie eerder. Gaat de rest van de wereld net zoveel fietsen als Nederlanders, dan groeit dat aantal zelfs tot 620.000 minder doden - de toename aan verkeersdoden is daarin meegerekend.
Natuurlijk zijn sommige landen niet geschikt om veel te fietsen. Denk aan streken waar alles ver weg is, aan droge en hete woestijnlanden of koude en heuvelachtige noordelijke streken. Hoe dan ook, er blijven genoeg landen over waar meer fietsen prima kan. Beleidsmakers uit deze landen hoeven volgens de onderzoekers maar naar Amsterdam en Kopenhagen te kijken voor de inrichting van de fietsinfrastructuur.
Wat extra zou helpen, is "een influencer die fietsen cool maakt", zegt hoofdonderzoeker Gang Liu. Internationaal staat de auto nog altijd hoog in aanzien.
Dit artikel afdrukken
Daar heeft een internationaal team van onderzoekers, met hun publicatie in Nature Communications Earth and Environment, nu verandering in gebracht. Zo blijkt dat het fietsbezit over het algemeen hoger is in landen met hogere inkomens en hogere middeninkomens. Maar dat blijkt ook te gelden voor het percentage verplaatsingen per auto; een hoog fietsbezit leidt dus niet noodzakelijk tot een hoog fietsgebruik.
In de 60 landen die in de dataset zijn opgenomen, is het aandeel van het fietsgebruik voor verplaatsingen slechts 5 procentIn de 60 landen die in de dataset zijn opgenomen, is het aandeel van het fietsgebruik voor verplaatsingen slechts 5 procent. Sommige landen hebben gewoonweg geen fietsvoorraad, terwijl andere landen met een hoog fietsbezit, zoals de Verenigde Staten, fietsen meer zien als een vrijetijdsbesteding dan als een vorm van vervoer.
Jammer, want fietsen blijkt een heel adequate manier te zijn om de CO2-uitstoot te reduceren. Nederlanders blijken gemiddeld dagelijks 2,6 kilometer op de fiets af te leggen. Trek je dat door naar alle wereldbewoners, zou dat bijna 700 miljoen ton CO2 besparen. Vooruit, ook de Denen worden ten voorbeeld gesteld, zij komen aan 1,6 kilometer per dag. Ook een aanzienlijke besparing: 414 miljoen ton CO2.
Zou iedereen het Nederlandse voorbeeld volgen, dan scheelt dat 20% van de huidige uitstoot van alle auto's ter wereld, zeggen de onderzoekers. Het gezondheidsvoordeel vertaalt zich in 170.000 voortijdige sterfgevallen minder, berekende de Wereldgezondheidsorganisatie eerder. Gaat de rest van de wereld net zoveel fietsen als Nederlanders, dan groeit dat aantal zelfs tot 620.000 minder doden - de toename aan verkeersdoden is daarin meegerekend.
Natuurlijk zijn sommige landen niet geschikt om veel te fietsen. Denk aan streken waar alles ver weg is, aan droge en hete woestijnlanden of koude en heuvelachtige noordelijke streken. Hoe dan ook, er blijven genoeg landen over waar meer fietsen prima kan. Beleidsmakers uit deze landen hoeven volgens de onderzoekers maar naar Amsterdam en Kopenhagen te kijken voor de inrichting van de fietsinfrastructuur.
Wat extra zou helpen, is "een influencer die fietsen cool maakt", zegt hoofdonderzoeker Gang Liu. Internationaal staat de auto nog altijd hoog in aanzien.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Nu nog wachten op beleid dat het fietsgebruik verplicht stelt. Ik stel dan voor het verplicht aantal gemiddelde fietskilometers gelijk wat ambitieuzer op 3 km per dag te stellen. En dan koppelen we het aantal fietskilometers aan het aantal vliegmijlen. Hoe meer je fiets hoe meer je mag vliegen. Uiteraard is er een fietskilometermarktplaats waar mensen die veel fietsen hun kilometers kunnen verkopen aan de hoogst biedende. Kortom fietsen wordt een verdienmodel.
Mooi en leuk artikel over fietsen Cécile!
Wel jammer dat onze Nederlandse overheid, technisch en economisch veel te snel van het aardgas af wil, en daarvoor zelfs in 2021 expres een aardgascrisis heeft gecreëerd, en nu meer dan 600 houtige biomassacentrales, (kosten nu al 11.4 miljard Euro) bouwt, en wil gaat bouwen tot 2030.
Deze overheid is ook nog van plan om nog veel meer (huishoudelijk)afval te gaan verbranden in de 12 afvalverbrandingsinstallaties die verspreid zijn over heel Nederland.
De uitstoot van al die verbrandingsinstallaties zorgt bij elkaar 'opgeteld' dat er bijna altijd een dusdanige zware verontreinigde lucht boven Nederland hangt, (vooral bij weinig wind, of bij oostenwind), dat fietsen slecht is geworden voor je gezondheid.
Waar een (werkende) houtige biomassa centrale verschijnt of een afvalverbrandingsinstallaties staat, verdwijnt binnen de kortste keren al de draagkracht bij alle omwonenden, die niet hun geld verdienen met deze vervuilende 'bedrijfstak'.
Niet 1 werkende houtige biomassacentrale in Nederland die op houtpellets/"resthout" werkt, kan nu nog voldoen aan de maximale uitstootnormen.
Er zijn ook nog eens 1.2 miljoen houtkachels, pelletkachels, pellet CV's en open haarden in Nederland.
Het gevolg is dat de hele buurten 24/7 365 dagen lang in o.a. de houtrook/fijnstof/(ultra)fijnstof zitten en mensen zoals ik; ik nam bijna altijd de fiets, nu bijna altijd de auto neem om niet door de giftige houtrook/lucht heen te moeten fietsen.
'Houtkachels vervuilen meer dan gedacht.'
De houtrook/luchtverontreiniging zal in de toekomst enorm toenemen, vooral als het de komende winter koud wordt en onze overheid veel burgers letterlijk weer in de kou zal laten staan.
P.S.
Wie geïnteresseerd is in het 'debacle houtige biomassa', is hieronder een link te vinden, 1 van de vele:
'Debacle Amsterdamse biomassacentrale exemplarisch voor haperend Europees Klimaatbeleid'
Op ‘z’n Hollands’ fietsen? Als daarmee het klassieke rijwiel wordt bedoelt zal dat vast wel het genoemde getal schelen. Maar men fietst bij lange na niet meer ‘op zijn Hollands’.
1:3 Nederlanders heeft één of meerdere stekkerfietsen, wereldwijd zijn er ook nogal wat en de aantallen groeien en groeien maar. CO2- en gezondheidsvoordeel ligt dan lager.
Checkvraag over deze zin: "Nederlanders blijken gemiddeld dagelijks 2,6 kilometer op de fiets af te leggen en daar dus bijna 700 miljoen ton CO2 mee te besparen."
Dat is dus het woon- werkverkeer verplaatsing of beter gezegd EXclusief het recreatief fietsen?*
#3 Eens, hoe zit/ gaat dat verwerkt worden in de cijfers van fietsen? > Aanvullend telt de elektrische bromfiets en scooter dan ook mee in dit segment? En telt huur van een elec fiets of scooter al mee en/of in de toekomst?**
De impact van elektrisch op fietsen, zeker voor functionele doeleinden als op bezoek, winkel en woon- werkverkeer is al heel groot. Van degene die ik ken die op de fiets naar het werk gaan is 50% met elektrische ondersteuning. Enkel bij kantoorpersoneel is het denk > 75%.
*If not dan haal ik het ook met mijn racefiets en mountainbike als sporthobby. Dat is wel zo'n 3.500km per jaar voor mij (en dat is aan de weinige kant voor een racefietsbezitter, dubbele komt net zoveel voor kijkend naar de personen die ik volg op Strava).
** Sinds deze maand staan Go-sharing elektrische fiets en scooters in het dorp op het dorpsplein en op strategische plekken in de wijk.
En, Jeroen, er moet natuurlijk nagedacht worden of fietsen wel zo weinig CO2-uitstoot, want voedsel maken en verteren stoot ook koolstof uit.
Het is ook allemaal zo ingewikkeld, nu we alles willen uitrekenen en dan toch een paar factoren vergeten. Het is misschien wel net als vliegen en treinen, lood om oudijzer.