Hoewel de Britse regering vooraf meldde een energieneutrale top te willen houden, is volgens de Washington Post de COP26-conferentie in totaal verantwoordelijk voor 102.500 ton CO2-uitstoot. Hoeveel dat is? Een gemiddelde Brit is goed voor 12,7 ton per jaar, terwijl een gemiddelde Srilankaan slechts verantwoordelijk is voor 1 ton per jaar.
De zojuist gehouden conferentie was weliswaar groter in aantallen deelnemers dan voorgaande klimaatconferenties, maar ook per persoon is de uitstoot van CO2 hoger: 2,6 ton tegen 0,8-1,8 ton bij vorige conferenties, alle herbruikbare koffiekopjes, papierloze tussenrapportages en vegetarische versnaperingen ten spijt. Hoe kan dit?
Dit heeft deels te maken, aldus de Britse regering, met de toerekening van CO2-uitstoot aan deze conferentie. Voor het eerst zijn niet alleen de officiële conferentiegebouwen meegerekend, waar geregistreerde deelnemers verbleven, maar ook de Groene zone. Dit was een plaats aan de overkant van de rivier, waar publiek toegankelijke evenementen werden gehouden. En de lichten en de verwarming bleven langer aan, omdat op vrijdagavond de deadline werd overschreden, voegt de regering toe. Het grootste deel van de uitstoot, 60%, heeft te maken met vliegverkeer, een goede tweede de accommodatie van de deelnemers.
De Britse regering wil de CO2-uitstoot compenseren. Dat gebeurde ook naar aanleiding van de G7-top in juni dit jaar in Cornwall. Ter compensatie van de 20.200 ton van deze top investeerde Groot-Brittannië onder meer in uitstootarme fornuizen in India, een biogasinstallatie in Thailand en methaanopvang bij een afvalverwerker in Vietnam. Als de Britse regering dit nu ook gaat doen, betekent dit uitgaande van een prijs van $7,50 per ton (rekent Sarah Leugers van Gold Standard voor) een prijskaartje van $768.750, nog geen miljoen.
Omgeslagen over alle 40.000 geregistreerde deelnemers aan de COP26 is de rekening al helemaal een fooi voor een wereldtop: $20 dollar. Je zou er bijna van gaan denken dat vliegen gewoon moet kunnen.
De zojuist gehouden conferentie was weliswaar groter in aantallen deelnemers dan voorgaande klimaatconferenties, maar ook per persoon is de uitstoot van CO2 hoger: 2,6 ton tegen 0,8-1,8 ton bij vorige conferenties, alle herbruikbare koffiekopjes, papierloze tussenrapportages en vegetarische versnaperingen ten spijt. Hoe kan dit?
Dit heeft deels te maken, aldus de Britse regering, met de toerekening van CO2-uitstoot aan deze conferentie. Voor het eerst zijn niet alleen de officiële conferentiegebouwen meegerekend, waar geregistreerde deelnemers verbleven, maar ook de Groene zone. Dit was een plaats aan de overkant van de rivier, waar publiek toegankelijke evenementen werden gehouden. En de lichten en de verwarming bleven langer aan, omdat op vrijdagavond de deadline werd overschreden, voegt de regering toe. Het grootste deel van de uitstoot, 60%, heeft te maken met vliegverkeer, een goede tweede de accommodatie van de deelnemers.
De Britse regering wil de CO2-uitstoot compenseren. Dat gebeurde ook naar aanleiding van de G7-top in juni dit jaar in Cornwall. Ter compensatie van de 20.200 ton van deze top investeerde Groot-Brittannië onder meer in uitstootarme fornuizen in India, een biogasinstallatie in Thailand en methaanopvang bij een afvalverwerker in Vietnam. Als de Britse regering dit nu ook gaat doen, betekent dit uitgaande van een prijs van $7,50 per ton (rekent Sarah Leugers van Gold Standard voor) een prijskaartje van $768.750, nog geen miljoen.
Omgeslagen over alle 40.000 geregistreerde deelnemers aan de COP26 is de rekening al helemaal een fooi voor een wereldtop: $20 dollar. Je zou er bijna van gaan denken dat vliegen gewoon moet kunnen.
De luchtvaart probeert tijd te winnen door valse hoop te verspreiden over "groen" of "duurzaam" vliegen. Electrisch vliegen of vliegen met met biokerosine en/of synthetische kerosine. Hoeven ze nu niks toe doen, want "in 2050 komt het goed".
Misschien is het toch wel het beste om dat zo snel mogelijk verplicht te stellen. Met ingang van 2030. Electrisch vliegen kan maar met hele kleine toestellen en korte afstanden. Bio- en synthetische kerosine maken het vliegen onbetaalbaar duur, dan wordt het vanzelf zeer drastisch minder.
''De Britse regering wil de CO2-uitstoot compenseren. Dat gebeurde ook naar aanleiding van de G7-top in juni dit jaar in Cornwall. Ter compensatie van de 20.200 ton van deze top investeerde Groot-Brittannië onder meer in uitstootarme fornuizen in India, een biogasinstallatie in Thailand en methaanopvang bij een afvalverwerker in Vietnam. Als de Britse regering dit nu ook gaat doen, betekent dit uitgaande van een prijs van $7,50 per ton (rekent Sarah Leugers van Gold Standard voor) een prijskaartje van $768.750, nog geen miljoen.''
Dus kort gezegd de Britse belastingbetaler betaalt de aflaat voor de klimaatzonden die hun regeringsleiders begingen op het klimaatfeestje in Schotland.
''$7,50 per ton????????? Dit is allang achterhaald. Het zit meer in de richting van $200-250 per ton en dus $600 per deelnemer.'' Dat is een schijntje voor de meesten die naar die top kwamen.
Climate talks and money talks: Biden
#5 , poeh, dat is nogal een rekensom.
Maar vat ik het correct samen door te zeggen dat er "window dressing" tarief is van € 7 tot 10 per ton, een Europese markt tarief die op dit moment rond de € 65 per ton CO2 ligt, terwijl de Stanford University becijferde dat de "social cost" van een ton CO2 productie rond de € 200 ligt?
In dat geval heeft iedereen gelijk en hebben we allemaal een ander stuk van de olifant betast.
Jopie Duijnhouwer Claudia Hulshof Ik heb in 2018 Maurits Groen naar Gouda "gelokt" met mijn berekeningen met de €180 per ton van Stanford University. Stel dat elke vliegtuigreiziger zijn ware CO2-schade zou compenseren in Wakawaka-lampjes , die gevaarlijke kerosine leeslampen in Afrika in off-grid areas kunnen vervangen, zouden alle kinderen in Afrika ook als het donker is kunnen leren.
Uit mijn stuk uit 2018:
CO2-compensatie door Waka-waka (zonne-licht)?
1 liter kerosine: 2,25 kg CO2 Retourtje Bali: 1200 liter kerosine pp = 2,7 ton CO2
1 liter benzine: 2, 25 kg CO2 Saab (1:12), 12,000 km per jaar 2, 25 ton CO2
Prijs CO2 per ton emissiehandel: €42 per ton
Greenseats.nl: , €10,00 inclusief 21% BTW
Stanford (inc. alle verborgen kosten): $220 per ton = €180 per ton
https://news.stanford.edu/2015/01/12/emissions-social-costs-011215/
Retourtje Bali: €486 pp (inc. verborgen kosten), huidige energiemarkt: €113,4 , window dressing Greenseats etc., €27
Retourtje Londen (2 x 369 km) = 18 euro CO2-compensatie
In 2016 7000 miljard reiskilometers 420 miljard liter brandstof 945 miljoen ton CO2
1 op de 800 CO2-compensatie (window dressing tarief) =
945 Mton x €180 per ton = 170 miljard milieuschade
0,05 promille nu gedekt
Toegang tot energie is een basisbehoefte. Een noodzaak voor iedereen. Het hebben van licht en stroom betekent toegang tot educatie, communicatie, en tot de mogelijkheid om geld te verdienen. Meer dan een miljard mensen op de wereld hebben geen toegang tot energie. Dit heeft grote gevolgen voor hun sociaaleconomische ontwikkeling.