Burgers en NGO's maken zich druk over de kosten van klimaatverandering en wie die moet dragen. In een andere wereld hebben mensen andere preoccupaties.
"De markt voor grote vipvliegtuigen is niet groot, maar groeit snel." Dat schrijft de Volkskrant vandaag in een reportage die gelardeerd is met foto's die uit een luxe woonblad lijken te komen.
In de afgelopen twintig jaar verkocht Boeing al meer dan 230 grote toestellen - inclusief de heel grote 747 - die zijn ingericht om rijke mensen door de lucht te vervoeren alsof ze in een kasteel of zeer luxe villa verblijven. Recent werd de Boeing de 777X, een voor kasteelvermomming uitgevoerde variant van de 777 voor de burgerluchtvaart, geïntroduceerd op een beurs in Dubai. Logisch, want volgens eigen zeggen van Boeing is "het Midden-Oosten traditioneel goed voor 52 procent van de orders voor grote Boeing Business Jets (BBJ's)."
Zo'n vliegend kasteel is wat duurder dan een echt kasteel en daarom waarschijnlijk exclusiever. Het vliegtuig-casco van de 777 kost $370 miljoen; voor het interieur als 777X moet daar nog eens rond de $100 miljoen bij worden gerekend.
Hoewel huren een beetje shabby blijft als je wilt laten zien dat je echt geld hebt, kan het natuurlijk wel. Een enkeltje per gehuurd luchtkasteel van Los Angeles naar Tokio kost bijvoorbeeld zo'n $300.000 per omgebouwde 747. Met z'n tweetjes en nog wat personeel veroorzaakt het apparaat weinig minder CO2-uitstoot dan een 747-400 van KLM met 408 passagiers aan boord.
Vliegen en varen zijn buiten de Klimaatakkoorden van Parijs gehouden. Zolang de rijkdom cumuleert in de handen van de superrijken, blijft vliegen in verplaatsvilla's dan ook een veilige en onbezorgd duurzame luxe. Gelukkig kunnen maar weinigen de toestellen betalen, zodat jaloezie vanwege de ongehoorde uitstoot per persoon ongepast is.
Dit artikel afdrukken
In de afgelopen twintig jaar verkocht Boeing al meer dan 230 grote toestellen - inclusief de heel grote 747 - die zijn ingericht om rijke mensen door de lucht te vervoeren alsof ze in een kasteel of zeer luxe villa verblijven. Recent werd de Boeing de 777X, een voor kasteelvermomming uitgevoerde variant van de 777 voor de burgerluchtvaart, geïntroduceerd op een beurs in Dubai. Logisch, want volgens eigen zeggen van Boeing is "het Midden-Oosten traditioneel goed voor 52 procent van de orders voor grote Boeing Business Jets (BBJ's)."
Zo'n vliegend kasteel is wat duurder dan een echt kasteel en daarom waarschijnlijk exclusiever. Het vliegtuig-casco van de 777 kost $370 miljoen; voor het interieur als 777X moet daar nog eens rond de $100 miljoen bij worden gerekend.
Hoewel huren een beetje shabby blijft als je wilt laten zien dat je echt geld hebt, kan het natuurlijk wel. Een enkeltje per gehuurd luchtkasteel van Los Angeles naar Tokio kost bijvoorbeeld zo'n $300.000 per omgebouwde 747. Met z'n tweetjes en nog wat personeel veroorzaakt het apparaat weinig minder CO2-uitstoot dan een 747-400 van KLM met 408 passagiers aan boord.
Vliegen en varen zijn buiten de Klimaatakkoorden van Parijs gehouden. Zolang de rijkdom cumuleert in de handen van de superrijken, blijft vliegen in verplaatsvilla's dan ook een veilige en onbezorgd duurzame luxe. Gelukkig kunnen maar weinigen de toestellen betalen, zodat jaloezie vanwege de ongehoorde uitstoot per persoon ongepast is.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
In America is daarnaast wat ze de "Short Haul" in toenemende mate in opkomst.
Geen jaloezie juist! Wie zich buiten de wereld plaatst, staat buiten haakjes.
Jaloezie is sowieso nergens voor nodig, Dick. Jaloers waarop?
In zo'n geval zou het wel juist zijn dat de vervuiler in ieder geval gewoonweg betaalt voor de vervuiling. Zouden ze waarschijnlijk niet eens merken.
Maar er zijn grote groepen mensen die maar wat graag mijn lifestyle zouden willen hebben. Hoe eenvoudig ook ik die zelf ervaar.