In deze tweede aflevering ontdekt ze waar de paprika's uit Harmelen, onder de rook van Utrecht, blijven. Kijk en oordeel zelf.
LesLokaal II - paprika from dickfoodlognl on Vimeo.
LesLokaal I - het varken from dickfoodlognl on Vimeo.
LesLokaal, vox populi: wat is lokaal eten? from dickfoodlognl on Vimeo.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lokale ketens opzetten is niet bedoeld voor de telers, en ook niet duurzaam of milieuvriendelijk. Het is een commercieel haakje om omzetdrang aan op te hangen. Omzet die nu van een ander is. Als in heel Nederland het project lokaal zou worden in gevuld, zouden er nog meer telers en kwekers failliet gaan dan dat dat nu zou moeten gebeuren.Alle investeringen om maar een paar paprika's te mogen leveren zouden de paprika's voor de consument onnodig duur maken en de teler zou het nog steeds niets opleveren.
Lokaal bestaat alleen bij de gratie van de grootschalighied. Als die (grootschaligheid) wegvalt is lokaal ook ten dode opgeschreven.Wel vind ik dat Aad zijn usp's inderdaad moet communiceren.Dat is in het verleden veel te weinig gebeurd. Mits intrinsiek onderscheidend kun je dan je markt bouwen mede door identiteit te geven.Met lokale ketens los je niets op.Pak je eigenlijk omzet van aad af ;-)
Astrid, voor anderen die hier lezen: jij bent ook een tuinder. Daarmee geef je een duidelijke boodschap aan onze overheid: lokaal en kleinerschalig is onduurzaam. Oei, wat moet het publiek daar nou van denken?
Astrid heeft feitelijk gelijk. Lokaal is daarom 600 km schaal. Willem&Drees;kan alleen maar bestaan omdat de aangesloten boeren en telers het gros van hun omzet niet-lokaal weghalen. 100% superlokaal (50 km schil) is terug in de tijd.
Ik denk dat Willem Treep en bijv. Giedo de Snijder dat niet met je eens zijn. Volgens mij komen we daarmee in het hart van de discussie: over wat voor sort duurzaamheid hebben we het?
Ik 'freemde' - zoals iemand het noemde - die tussen betekenis en menselijke maat van Shiva en de harde fysische van Unilever. Je ziet diezelfde discussie in de kranten terugkomen. Volkskrant maakte een tijdje geleden zelfs duidelijk dat de Nederlandse kassen maar beter weg kunnen ten gunste van een lokaal van maar liefst 4.000 km (Afrika zou ons moeten beleveren). Trouwe maakt duidelijk dat lokaal niet zo duurzaam is. Ik sprak Willem toen die artikelen net uit waren. Hij was ontzet over zoveel onbegrip over die andere factor: de gevoelsmatige maat (en dus grenzen) voor wat natuurlijk en kloppend is met hun voorstellingsvermogen, cq. met 'iets waar ze iets mee kunnen hebben' (= het probleem waar Aad zich heel goed van bewust is).
Na vandaag is Aad gelukkig bekend bij veel meer 'gewone' Nederlanders dan ooit tevoren ;-)
Antwoord op de vraag wie kent Aad?
Ikke! :o)