Vroeger viel je als fabrikant nooit het product van je concurrent direct aan. Die gedragscode bestaat niet meer omdat herrie maken nog veel onderscheidender is en meer aandacht trektDat is spotten met degenen die worstelen met alcoholisme, aldus kritische gebruikers van het merk. Het bedrijf raakt ook een gevoelige snaar van bekering. Journalist Stefano Hatfield ging er door nadenken. Hij is het niet helemaal eens met de campagne maar vindt de boodschap duidelijk: jonge mensen leiden de groene revolutie en we hebben de ouders nodig om mee te vechten.
‘Schoenmaker blijf bij je leest’
Ook van boerenzijde klinkt kritiek op Oatly. Op sociale media koppelt het melkalternatief spotjes aan de boodschap dat veehouderij schadelijker is voor de planeet dan transport. Geen vergelijking tussen plant- en koemelk, maar een aanval op de veehouderij.
The dairy and meat industries emit more CO2e than all the world’s planes, trains, cars, boats etc., combined. Need help talking to dad about milk? Go to https://t.co/vqDLHniySQ pic.twitter.com/4HspwIu1ME
— OatlyUK (@OatlyUK) January 16, 2021
Zo’n uitspraak lokt gegarandeerd reacties uit, op twitter vliegen de cijfers je om de oren. Volgens de recentste Britse overheidscijfers beloopt de uitstoot van de Britse landbouw in totaal 9% - waarvan 3,7% afkomstig van runderen en schapen. Die van transport bedraagt 27%.
Onder meer de Country Land and Business Association (CLA) en de Britse boerenorganisatie NFU sluiten zich aan bij het koor van kritiek en beschuldigen de havermelkfabrikant van het ‘misbruiken van statistieken’. Verschillende boeren en consumenten geven aan officiële klachten te hebben ingediend, zowel bij Oatly als bij de Advertisings Standards Authority, de Britse variant van onze Reclame Code Commissie. Britse havermelkboeren en de voorzitter van CLA vragen zich af wat het nut is van het tegen elkaar opzetten van mensen. Oatly zou zich moeten concentreren op het overtuigen van de consument van de kwaliteit van hun product. Vroeger viel je als fabrikant nooit het product van je concurrent direct aan, maar zei je iets dat het jouwe veel aantrekkelijker liet lijken door zijn eigen waarden. Die gedragscode bestaat niet meer omdat herrie maken nog veel onderscheidender is en meer aandacht trekt.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Zuivelnamen. Oatly trekt ondertussen ook ten strijde tegen Brussel met hun nieuwe Europese campagne 'Are You Stupid?'. De campagne is een reactie op Amendement 171 (AM 171) over het verbod op zuivelverwijzingen op nepzuivel dat het Europese Parlement aannam nadat 54%, 386 leden, vóór stemden en waar de Raad van Ministers vanaf 27 januari over beslist. Tijdens diezelfde stemming werd het verbod op vleesnamen wel weggestemd.
Amendement 171 pleit voor verregaande beperkingen op de plantaardige zuivelindustrie, het wil producenten van plantaardige producten verbieden om naar zuivel te verwijzen. Nu al is het verboden om termen al 'havermelk' en 'soja yoghurt' te gebruiken, het amendement wil iedere koppeling met zuivelproducten op plantaardige verpakkingen of in advertenties verbieden. Uitdrukkingen als ‘zuivelvrij’ of ‘romig’ zouden hierdoor verboden kunnen worden.
De European Dairy Association claimt dat huidige verpakkingen en marketingrichtlijnen misleidend zouden zijn voor consumenten. Oatly is ervan overtuigd dat de Europese consument het verschil kan zien tussen twee totaal verschillende producten. Voor de zekerheid organiseerde het havermelkbedrijf focusgroepen, waar dat inderdaad naar voren kwam. In de campagne benadrukt het bedrijf de tegenstrijdige berichtgeving van de EU, die consumenten juist meer in verwarring zou brengen bij het kiezen van producten.
Oatly startte ook samen met ProVeg International en Upfield een petitie om het amendement tegen te houden op grond van plantaardige censuur. De plantaardige gemeenschap roept de voedingsindustrie en het publiek op om een plantaardige toekomst te steunen en Amendement 171 tegen te houden.
Als voedselproducent zou men zich moeten concentreren op het overtuigen van de consument van de kwaliteit van hun product. Afzetten tegen een ander is zo ie zo al een zwakte bod.
Inderdaad om hun zwakke kant te verbloemen gaan ze veel herrie schoppen en ook nog eens mensen met een vooroordeel, die niet gestoeld is op gezondheid items, erbij betrekken om massa te organiseren.
Business ten nadeel van consumenten gezondheid. Zij kennen toch zeker wel het verschil tussen plantaardig en dierlijk eiwit en wat dat voor onze gezondheid betekend.
Plantaardige melkachtige drankjes zijn geen melkvervangers en ''de consument'' weet dat niet, herkent het verschil niet. Plantaardige drinks zijn over het algemeen niet meer dan dat: drankjes zonder de aanmerkelijke voedingswaarde van dierlijke melk. We kunnen erover steggelen of de volwassen mens melk als voeding nodig heeft, maar we kunnen er niet omheen dat het een zeer nutriëntrijk voedingsmiddel is. Om het op basis van plantaardige grondstoffen nutritioneel volwaardig na te maken is een sterk verwerkingsproces nodig, vergelijkbaar met het maken van moedermelk vervangende voeding, kunstvoeding. Met sojabonen wordt dat al eeuwenlang succesvol gedaan, op punt van eiwitten, althans, en met noten kan het ook, maar dat is veel te duur. De commerciële drinks op basis van noten zijn, anders dan die van soja, niet gemaakt van de hele noot, maar zijn aftreksels, net als de drinks van granen zoals haver. Ze bevatten toegevoegde vitaminen en mineralen en een schokkend gebrek aan eiwitten.
Ik maak me sterk dat het zeer industriële proces dat nodig is voor het maken van acceptabele drinks net als de productie van melk een grote aanslag op grondstoffen is en een eveneens grote uitstoot geeft. Ik zie de meerwaarde wat betreft duurzaanheid en wat betreft voedingswaarde niet echt.
Gonneke #3, Ik hoef jou niets wijs te maken, maar voor andere FL lezers wellicht nieuw.
Een pak 'verse melk' uit de super is ook een in elkaar geknutseld product.
Volle melk een paar dagen laten staan om de room eraf te scheppen, is er al lang niet meer bij, 'volle melk' is magere melk waar achteraf weer vet aan wordt toegevoegd met nog een ingrijpende bewerking. Verse melk komt zo uit de koe, zoals een vers ei zo uit de kip rolt.
Veel melkinformatie heb ik versnipperd op tal van plaatsen in de draadjes op Foodlog voorbij zien komen, maar een handig overzicht trof ik aan op de website van Petra Assink, helaas geen FL gebruiker. (Alles sterk ingekort voor dit draadje)
Homogeniseren.
Door het homogeniseren verandert de structuur drastisch. De vetglobulen zijn omgeven door
een dunne membraan die door het homogeniseren sneuvelt waardoor onder andere het enzym xanthine oxidase vrij komt. Dit kan bij mensen door de vorming van urinezuur jichtklachten veroorzaken. Maar daar heeft de farmacie iets voor ontwikkeld: xanthine-oxidaseremmers, waardoor minder vorming van urinezuurkristallen en nierstenen. Bijwerkingen zijn er zoals bij de meeste medicijnen ook zoals maagdarmstoornissen en leverfunctieafwijkingen, maar daar heeft de farmacie ook weer iets op gevonden........
Doordat de vetdruppels door het homogeniseren verkleind zijn hechten die zich gemakkelijk aan de complexe eiwitbestanddelen die daardoor moeilijker verteerbaar zijn geworden. Ze omzeilen de vertering in de maag met een onvolledige vertering als gevolg die allergieën kan veroorzaken.
Maar dat is nog niet alles.
Door de ontvetting en verhitting van 72 Celsius verdwijnen naast 'schadelijke' bacteriën, vooral de gezonde bacteriën, zoals Lactobacillus Acidophilus, die schadelijke bacteriën zoals E. Coli in
hun groei remmen. Maar ook enzymen zoals galactase, fosfatase en lipase, die helpen bij de vertering van melk. En met de vetten die aan de melk onttrokken worden gaan in vet oplosbare vitaminen A en D eruit. Ook het linolzuur CLA, een krachtig anti-kanker stofje, verdwijnt met de ontvetting uit de melk.
Onherkenbaar gemaakt.
Typerend voor zuivelproducten waren de verschillen in smaak afhankelijk van het weidegebied en de seizoenen. Bij de vele kaassoorten is dit nog het geval maar bij melk wordt gemengd om te voorkomen dat je de seizoenen of de herkomst (streek met specifieke weidegrassen, klimaat) kunt proeven.
Aan de bron (de koe) wordt ook geknutseld om de melksamenstelling constant te houden. Zo heeft een grasrantsoen, met name in het voorjaar, een laag aandeel aan vezels. Dit zorgt voor weinig stimulatie van de pens waardoor de vertering verstoord wordt. De melkproductie neemt af, zo ook het melkvetpercentage. Is dit natuurlijk, of is de samenstelling van de weide onnatuurlijk?
Maar er is gelukkig 'pensbestendig vet' in de handel waardoor het melkvetgehalte weer op peil gebracht kan worden.
Met dank aan Petra Assink
#1 dus wij kunnen het eigenlijk ook niet hebben over plantaardige zuivelindustrie? Wat dan wel? Plantaardige drankindustrie? Komen we weer bij alcoholisten uit ;-)