De Provincie Brabant goochelde met stikstofcijfers om Logistiek Park Moerdijk (LPM) mogelijk te maken. Op papier werd een reductie gerealiseerd. In werkelijkheid treedt een forse stijging van de uitstoot op. We zochten het uit voor 1 van de zes bedrijven die gebruikt worden voor extern salderen, schrijft het Brabantse Statenlid Hermen Vreugdenhil (ChristenUnie).
Om Moerdijk mogelijk te maken worden boerderijen in heel Nederland opgekocht. De stikstofruimte wordt ingezet voor het Logistiek Park Moerdijk door middel van externe saldering. In Klundert kocht de provincie een bedrijf op met een vergunning uit 2015 voor 7280 kg NH3 uitstoot.
In 2019 is er een nieuwe Omgevingsvergunning en natuurvergunning voor dit bedrijf afgegeven voor 3.725 kg NH3 per jaar. Bijna een halvering van de uitstoot! De provincie heeft een verklaring van geen bedenking afgegeven voor deze nieuwe vergunning. Hiermee wordt de uitstoot dus fors verminderd.
De provincie paste een truc toe om toch de oude vergunning die veel groter is te kunnen inzetten voor haar eigen project. In de kleine lettertjes staat namelijk dat de oude natuurvergunning nog geldig blijft tot de ‘wijziging van het bedrijf is gerealiseerd’. En die wijziging uit de vergunning 2019 is nooit gerealiseerd.
In de nota van zienswijze bestemmingsplan buitengebied uit 2017 wordt ook expliciet vermeld dat het bedrijf gebruik maakt van de stoppersregeling. Om alsnog door te kunnen wil het bedrijf toch nog gaan investeren in luchtwassers.
Realisatie van de wijziging was dus cruciaal voor dit bedrijf om voor saldering in aanmerking te kunnen komen. Echter, dan zou weer de nieuwe natuurvergunning gaan gelden en mag de provincie maar de helft van de stikstofruimte gebruiken.
De provincie lapt vervolgens alle regels aan de laars. Gebruikt de stikstofruimte van de oude vergunning van een bedrijf wat effectief nog deelneemt aan de stoppersregeling. Tweemaal fout dus. Hiermee vindt er in geen afname maar een forse toename van stikstofuitstoot plaats.
Er lijkt in Brabant een patroon te zijn waarbij oude vergunningen als het de provincie uitkomt ‘opgepoetst’ worden om extra stikstofuitstoot alsnog mogelijk te maken. Zie de Amercentrale, Afvalterminal Moerdijk en nu Logistiek Park Moerdijk.
Het wordt tijd dat we in Brabant de vergunningverlening eens tot de bodem uit (laten) zoeken. Hier is veel meer mis dan een enkele vergunning. Voor draagvlak is het belangrijk dat iedereen zich aan de regels houdt en de stikstofuitstoot ook daadwerkelijk afneemt. Geen trucs!
Eerder dit jaar maakte de Commissaris van de Koning in Noord-Brabant zijn excuses aan zijn collega's in andere provincies. In verband met benodigde stikstofruimte voor de ontwikkeling van het logistiek park Moerdijk, kocht de provincie in alle stilte veehouderijen in andere provincies om er zeker van te zijn dat het bouwproject door kon gaan. Het gaat om in totaal zes veehouderijbedrijven, waarvan er vier buiten Brabant liggen. Andere provincies reageerden boos. Ze vonden het oncollegiaal dat een provincie de ruimte van een collega-provincie blijkt te hebben binnengehaald.
Dit artikel afdrukken
In 2019 is er een nieuwe Omgevingsvergunning en natuurvergunning voor dit bedrijf afgegeven voor 3.725 kg NH3 per jaar. Bijna een halvering van de uitstoot! De provincie heeft een verklaring van geen bedenking afgegeven voor deze nieuwe vergunning. Hiermee wordt de uitstoot dus fors verminderd.
De provincie paste een truc toe om toch de oude vergunning die veel groter is te kunnen inzetten voor haar eigen project. In de kleine lettertjes staat namelijk dat de oude natuurvergunning nog geldig blijft tot de ‘wijziging van het bedrijf is gerealiseerd’. En die wijziging uit de vergunning 2019 is nooit gerealiseerd.
Het wordt tijd dat we in Brabant de vergunningverlening eens tot de bodem uit (laten) zoekenDat is cruciaal want het bedrijf had de nieuwe natuurvergunning aangevraagd omdat het deelnam aan de zogenaamde ‘Stoppersregeling’. Bedrijven uit de stoppersregeling zijn uitgesloten van saldering. Hier wordt ook expliciet naar verwezen in de checklist extern salderen.
In de nota van zienswijze bestemmingsplan buitengebied uit 2017 wordt ook expliciet vermeld dat het bedrijf gebruik maakt van de stoppersregeling. Om alsnog door te kunnen wil het bedrijf toch nog gaan investeren in luchtwassers.
Realisatie van de wijziging was dus cruciaal voor dit bedrijf om voor saldering in aanmerking te kunnen komen. Echter, dan zou weer de nieuwe natuurvergunning gaan gelden en mag de provincie maar de helft van de stikstofruimte gebruiken.
De provincie lapt vervolgens alle regels aan de laars. Gebruikt de stikstofruimte van de oude vergunning van een bedrijf wat effectief nog deelneemt aan de stoppersregeling. Tweemaal fout dus. Hiermee vindt er in geen afname maar een forse toename van stikstofuitstoot plaats.
Er lijkt in Brabant een patroon te zijn waarbij oude vergunningen als het de provincie uitkomt ‘opgepoetst’ worden om extra stikstofuitstoot alsnog mogelijk te maken. Zie de Amercentrale, Afvalterminal Moerdijk en nu Logistiek Park Moerdijk.
Het wordt tijd dat we in Brabant de vergunningverlening eens tot de bodem uit (laten) zoeken. Hier is veel meer mis dan een enkele vergunning. Voor draagvlak is het belangrijk dat iedereen zich aan de regels houdt en de stikstofuitstoot ook daadwerkelijk afneemt. Geen trucs!
Eerder dit jaar maakte de Commissaris van de Koning in Noord-Brabant zijn excuses aan zijn collega's in andere provincies. In verband met benodigde stikstofruimte voor de ontwikkeling van het logistiek park Moerdijk, kocht de provincie in alle stilte veehouderijen in andere provincies om er zeker van te zijn dat het bouwproject door kon gaan. Het gaat om in totaal zes veehouderijbedrijven, waarvan er vier buiten Brabant liggen. Andere provincies reageerden boos. Ze vonden het oncollegiaal dat een provincie de ruimte van een collega-provincie blijkt te hebben binnengehaald.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Niet alleen Brabant doet dit. Het oppompen van referentieniveaus is nationaal een populaire tak van sport aan het worden.
Is het dan ook goed om de trukendoos van de natuur "metingen" even te openen want het is belangrijk dat de staat van de natuur met de door de EU gestelde regeltjes wordt gemeten; Geen trucs!
En die door de EU gestelde regeltjes noemen ze SDF cijfers, Standaard Data Formulieren.
Daar kun je uit opmaken dat het niet de stikstof is die bijvoorbeeld zorgt voor uitdrogende gebieden, nee dat is het verschralingsbeleid waardoor er 0,0 vocht kan worden gebufferd.
Diezelfde SDF cijfers tonen eveneens aan dat de gestelde KDW-en een slag in de lucht zijn om schade te kunnen berekenen...
Maar laten we blijven roepen dat stikstof dé oorzaak is & NH3 uitwisselen tegen die heerlijke NOx daar wordt het vast beter van.
Niet méér daar heeft dhr. Vollenbroek gelijk, maar is dat niet wat de dierhouderij al een tijdje voor mekaar heeft middels productierechten.
Maar waarom dan wel 1 miljoen woningen er als gevolg daarvan ook nog een tiental distributiecentra, gaan we daarvoor wegkijken net als voor het consumptie gedrag.
Want laten we de vliegvelden z.s.m. weer openen, dan kunnen we weer als sardientjes richting de zon en daar een lekkere hamburger nuttigen want dat kan hier binnenkort even niet meer.
Eet er maar een paar extra dan kan die vlucht van 4 of 5 tientjes ook snel weer uit.
Op de terugweg kan een ieder weer wat nieuw COVID-19 meet retour nemen, je moet wel een beetje efficiënt blijven toch.
Rene, je kunt onze juridische procedures tegen vliegvelden nog sponsoren.
#3 heer Vollenbroek, dat zie ik niet zitten want dat wordt evengoed weer "hersteld" door de overheid als de consument er om blijft vragen.
De onzin die verspreid wordt stoppen daar schiet je meer mee op, ook voor de natuur veel beter.
Want een groot deel van de jeugd denk echt dat ze zonder vlees eten gerust 10 keer kunnen vliegen per jaar, zelfs wat oudere jeugd denkt dat, zelfs een politicus denk dat; EASY Jetten vindt het ook prima dat er vliegtaks komt, daar heb je die yuppen vast mee te pakken...
Dus maar bij de pakken neerzitten.........