Afgelopen vrijdag opende landbouwminister Carola Schouten de tweede Kipster-stal. Deze klimaatneutrale en diervriendelijke stal staat in het Gelderse Beuningen. De nieuwe stal is een uitbreiding op de in 2017 geopende Kipster 1 in het Limburgse Oirlo.
De kippen van Kipster worden gevoerd met reststromen uit de levensmiddelenindustrie. Daar wordt uitgebalanceerd kippenvoer van gemaakt door het Limburgse veevoerbedrijf Nijssen-Granico, dat van de verwaarding van restproducten uit de industrie (waaronder oude taart, koekjes en snoepjes en brood) al een duurzaam hoogstandje wist te maken voor dat begrip in zwang kwam. Dat was destijds voornamelijk voor de varkenshouderij. Nieuw is de doorontwikkeling van dit voertype voor de pluimveehouderij.
Door de kippen geen granen te voeren, kan Kipster zich erop voorstaan geen extra landbouwgrond te gebruiken voor de eieren van zijn witte kippen, die ook nog eens wat meer eieren uit een kilo voer weten te halen dan bruine. Daarnaast geeft Kipster de dieren ook nog eens een prettiger leven door ruimte te maken voor hun natuurlijke gedrag: scharrelen. Wie dat allemaal voor elkaar krijgt, doet het maximale voor de kippen, het milieu en het klimaat. Dat is in een notendop de visie van Ruud Zanders, een van de oprichters van het vooruitstrevende pluimveebedrijf Kipster.
Zanders, Van Zanten maar ook minister Carola Schouten zien toekomst in een circulair voedselsysteem oftewel kringlooplandbouw. In zo'n systeem worden dieren niet gezien als product op zichzelf, maar als fase in een efficiënt proces dat zichzelf voortdurend in opeenvolgende verschijningsvormen regenereert. De centrale vraag hierbij is ‘Welk dier (en hoeveel dieren) kunnen we het beste gebruiken om welk restproduct uiteindelijk om te zetten naar melk/vlees/eieren?’. “Zo kunnen we samen naar een nieuw, houdbaar voedselsysteem”, aldus Zanders.
Toch is de realisatie daarvan niet zo eenvoudig, geeft ook Schouten toe. Ze prijst de overtuiging van Zanders: “Vernieuwende concepten zijn altijd spannend als ondernemer. Je weet namelijk wel wat je hebt, maar niet wat je krijgt. Ondernemers die ergens in geloven durven risico’s te nemen.”
Ketensamenwerking
Schouten: “We zijn hier vandaag natuurlijk bij de opening van de nieuwe Kipster-stal, maar het gaat hier eigenlijk niet om één bedrijf of ondernemer, maar om alle partijen die er bij betrokken zijn. Het gaat over de samenwerking met andere partijen.” Ze doelt op de langdurige ketensamenwerking die Kipster is aangegaan met discounter Lidl. Je kunt namelijk wel een mooi product maken, maar zonder afnemers en klanten ben je nergens. “Ook zij moeten het risico willen en durven nemen.”
'Vraag creëert aanbod'
De klant is wat betreft minister Schouten de bepalende schakel in de keten. Ze zegt: “Uiteindelijk wordt het aanbod bepaalt door de vraag. Daarbij is het belangrijk dat de consument wordt geïnformeerd over het verhaal en de missie achter een product. Wat is het? Waar staat het voor? Waar komt het vandaan? Alleen dan is de consument bereid om er meer voor te betalen en kan het juiste verdienmodel ontstaan waar iedereen in de keten blij van wordt.”
Marketeers weten dat consumenten producten kopen die lekker zijn, voldoen aan de hoogste eisen en niet te duur zijn. Daarom klagen boeren in Nederland aan het adres van de minister. Ze willen best voldoen aan die hoge duurzaamheidseisen, maar dan moeten ze er wel goed voor beloond worden. Volgens Schouten moeten ze de consument overtuigen van hun meerwaarde en zorgen dat hun kostprijs onder hun opbrengstprijzen blijft. Dat lukt Zanders met zijn Kipster-eieren.
Dit artikel afdrukken
Door de kippen geen granen te voeren, kan Kipster zich erop voorstaan geen extra landbouwgrond te gebruiken voor de eieren van zijn witte kippen, die ook nog eens wat meer eieren uit een kilo voer weten te halen dan bruine. Daarnaast geeft Kipster de dieren ook nog eens een prettiger leven door ruimte te maken voor hun natuurlijke gedrag: scharrelen. Wie dat allemaal voor elkaar krijgt, doet het maximale voor de kippen, het milieu en het klimaat. Dat is in een notendop de visie van Ruud Zanders, een van de oprichters van het vooruitstrevende pluimveebedrijf Kipster.
Hoe ethisch is het om goede grondstoffen aan dieren te geven als we straks met 9 miljard aardbewoners zijn?“Hoe ethisch is het om goede grondstoffen aan dieren te geven als we straks met 9 miljard aardbewoners zijn?” vraagt Zanders. Aan de hand van het promotieonderzoek van Hannah van Zanten legde hij nog eens uit waar wat hem betreft het probleem in het bestaande voedselsysteem zit: “Er bestaat directe en indirecte competitie tussen mens en dier voor wat betreft voedselbronnen. Dieren gebruiken de plantaardige eiwitten die wij mensen ze voeren om er dierlijke eiwitten van te maken. Voedingsgewassen – zoals bijvoorbeeld granen – worden op dit moment speciaal geteeld om te gebruiken als diervoer, terwijl we die als mensen ook direct zouden kunnen eten.” Wie op deze manier straks alle 9 miljard mensen op aarde te eten wil geven, moet zich realiseren dat straks minstens 3 wereldbollen aan landbouwgrond nodig zijn om alle grondstoffen te produceren. Dat kan natuurlijk niet uit, want er is maar één aarde.
Welk dier (en hoeveel dieren) kunnen we het beste gebruiken om welk restproduct uiteindelijk om te zetten naar melk/vlees/eieren?Dier als middel
Zanders, Van Zanten maar ook minister Carola Schouten zien toekomst in een circulair voedselsysteem oftewel kringlooplandbouw. In zo'n systeem worden dieren niet gezien als product op zichzelf, maar als fase in een efficiënt proces dat zichzelf voortdurend in opeenvolgende verschijningsvormen regenereert. De centrale vraag hierbij is ‘Welk dier (en hoeveel dieren) kunnen we het beste gebruiken om welk restproduct uiteindelijk om te zetten naar melk/vlees/eieren?’. “Zo kunnen we samen naar een nieuw, houdbaar voedselsysteem”, aldus Zanders.
Toch is de realisatie daarvan niet zo eenvoudig, geeft ook Schouten toe. Ze prijst de overtuiging van Zanders: “Vernieuwende concepten zijn altijd spannend als ondernemer. Je weet namelijk wel wat je hebt, maar niet wat je krijgt. Ondernemers die ergens in geloven durven risico’s te nemen.”
Ketensamenwerking
Schouten: “We zijn hier vandaag natuurlijk bij de opening van de nieuwe Kipster-stal, maar het gaat hier eigenlijk niet om één bedrijf of ondernemer, maar om alle partijen die er bij betrokken zijn. Het gaat over de samenwerking met andere partijen.” Ze doelt op de langdurige ketensamenwerking die Kipster is aangegaan met discounter Lidl. Je kunt namelijk wel een mooi product maken, maar zonder afnemers en klanten ben je nergens. “Ook zij moeten het risico willen en durven nemen.”
Het is belangrijk dat de consument wordt geïnformeerd over het verhaal en de missie achter een productGelukkig was daar discountsupermarkt Lidl die op zijn beurt weer erg enthousiast is over Kipster. Sinds 2017 worden de eieren van Kipster exclusief verkocht bij supermarktketen Lidl. Quirine de Weerd van Lidl zegt: “Wij willen laten zien dat duurzaam niet duur hoeft te zijn. Door producten als de Kipster-eieren een podium te bieden in onze winkel, maken we ze toegankelijk voor de klant.” Voor de Lidl functioneren de eieren als een magneet voor bewuste consumenten die de Duitse discounter tot nog maar een paar geleden voorbijliepen. Inmiddels zou Lidl graag van elk product in zijn winkels ook een Kipster-versie willen omdat het de trek naar de winkel goed doet en langzaam dit nieuwe kringlooptype van consumptie kan laten ontstaan.
'Vraag creëert aanbod'
De klant is wat betreft minister Schouten de bepalende schakel in de keten. Ze zegt: “Uiteindelijk wordt het aanbod bepaalt door de vraag. Daarbij is het belangrijk dat de consument wordt geïnformeerd over het verhaal en de missie achter een product. Wat is het? Waar staat het voor? Waar komt het vandaan? Alleen dan is de consument bereid om er meer voor te betalen en kan het juiste verdienmodel ontstaan waar iedereen in de keten blij van wordt.”
Marketeers weten dat consumenten producten kopen die lekker zijn, voldoen aan de hoogste eisen en niet te duur zijn. Daarom klagen boeren in Nederland aan het adres van de minister. Ze willen best voldoen aan die hoge duurzaamheidseisen, maar dan moeten ze er wel goed voor beloond worden. Volgens Schouten moeten ze de consument overtuigen van hun meerwaarde en zorgen dat hun kostprijs onder hun opbrengstprijzen blijft. Dat lukt Zanders met zijn Kipster-eieren.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
In de laatste zin staat dat Schouten vindt dat de boeren de consument moet overtuigen van hun meerwaarde. Maar Wouter de Heij schrijft hier dat ze dat nu precies níet moeten doen...
De consument overtuigen zal werken in een aantal kleine niche-markten, maar niet in de retail/bulk. Zit Schouten op het verkeerde spoor? Welke strategie zou ze dan moeten volgen?
Zie ook De Groene. Geeft wat inzicht in de complexiteit. Zonder enige vorm van marktbescherming lukt het niet. Krinlooplandbouw is dan ook iets voor de nieuwe green deal voor Brussel, daar moet Schouten hiervoor lobbyen bij Timmermans en dan de markt afschermen, al zie ik dat laatste niet gebeuren met de handelsdeals die gesloten worden en dan word het heel moeilijk (ook wij moeten de auto’s e.d. Kunnen verkopen).
Ook aan de andere kan bij de grootste landbouwproducent komen andere geluiden Over de landbouw en hervormingen van de democratische presidentskandidaten. Met name van Elizabeth Warren
Ik koop die kipster eieren omdat het goed is dat afval zo weer goed terecht komt en hergebruikt wordt. Maar ik zit nu al te wachten op een stel mieren neukers uit de dierenhoek die gaan roepen dat het daaruit voortkomend ei niet verantwoord zou zijn, en de kip ethisch recht heeft op natuurlijke voeding.
Tis nooit goed he? Let maar op. net zoals AH nu weer de bok is bij de dierenvrienden omdat hun chantage over betere kipppenlevens niet meteen 100% heeft gewerkt.
Ook al is kringloop niet haalbaar en een doekje voor het bloeden wat nooit met geld gesteund zal worden in de EU en ook al is het waarschijnlijk nooit te financieren via andere wegen omdat we dat niet ervoor over hebben, toch zijn deze initiatieven de ondersteuning waard, dat zeg ik.
Je moet complexe problemen gewoon stapje voor stapje oplossen.
Kringloop is een goed idee maar niemand weet precies hoe het er moet uitzien, dan moet je gewoon stapje voor stapje onlogische details aanpakken. Bv diermeel weer gaan gebruiken voor varkens en pluimvee, geen dingen composteren die als ze ook als veevoer kunnen dienen, zoveel mogelijk kunstmest vervangen door organische mest, stoppen met injecteren.
Fernand, #1, je hebt ondernemers die zorgen voor een herkenbaar product met een merk of eigennaam (Kipster, Remeker kaas, Château la Tulipe) en boeren die zorgen voor een grondstof (Jean Palliès die druiven teelt voor zijn wijncoöperatie, Jan van Duijn die aardappelen levert aan Aviko die er aardappelkroketjes van maakt, Henk Volberda die melkt voor Aware die kaas maakt en melk homogeniseert, voedselveilig maakt en afvult in pakken voor Albert Heijn). In het stuk dat Arend in #2 linkt worden die twee soorten boeren door elkaar gegooid. Ook door de kenners van boerenland. Zo ernstig is het gesteld met de marketingexpertise van de experts.
Boeren zijn die lieden die geen ondernemers zijn, maar een grondstof maken (daar heeft Wouter het over; de niet-grondstofmakers onder de boeren zijn zeldzaam); natuurlijk zijn het ook een soort ondernemers, maar dan geheel gericht op hun kostprijs.
Mij verrast weer eens dat de minister zegt dat boeren zich naar de vraag moeten richten. Marketeers weten dat aanbod (een product) vraag schept en niet omgekeerd. Vraag scheppen, is dan ook precies wat Kipster deed. Niemand zat te wachten op eieren van kippen die varkensvoer eten, maar nu die er zijn vindt iedereen het lekker duurzaam: eieren van oudbrood, taart en gebroken koekjes.
Of denk aan de mobiele telefoon: geen klant die erom vroeg. Klanten herkennen de invulling van een behoefte. Een marketeer moet behoeftes herkennen en daar een product voor maken dat vraag schept en daarom bij een concurrent de eieren onverkoopbaar maakt of mensen onderweg gaat laten willen bellen. Een en ander tegen een prijs die consumenten er met een blij gezicht voor willen betalen. Dat is marketing.
Wie het na wil lezen, kope het aloude Principles of Marketing van Philip Kottler.