Ouders willen het veiligste voor hun kind. Dat suggereert de groei van de markt voor kant-en-klare babyvoeding.
Zeven op de tien consumenten koopt een deel van zijn dagelijkse boodschappen biologisch. Dat doen ze uit zorgen om het milieu (56%), vanwege het ruimere assortiment (50%), omdat ze het gezonder vinden (24%) en denken dat het lekkerder is (18%). Deze voorkeuren en gedachten lieten het aandeel biologische levensmiddelen in 2017 in het supermarktkanaal met 6% groeien ten opzichte van 2016; speciaalzaken hebben inmiddels last van de groei in het grootwinkelbedrijf.
De verkoop van biologische babyvoeding valt het meest op. In 2017 groeide de markt met 23%; in 2018 zette die groei door met nog eens 18,3% ten opzichte van 2107. Daarmee is babyvoeding verreweg de grootste stijger binnen de productgroep ‘droge kruidenierswaren’ in de supermarkt.
Van alle babyvoeding in de markt is inmiddels 18% biologisch. Een dergelijk aandeel wordt in de supermarkt alleen benaderd door biologische eieren (ruim 15%), terwijl de eerstvolgende grote biologische categorieën - zuivel (4,3%) en aardappelen, groente en fruit (4%) - daar een flink eind bij achterblijven.
Speciaalsupermarkt Ekoplaza ziet biologisch eten voor het jonge kind stijgen in de belangstelling. Volgens Charlotte van Kessel, category manager bij Ekoplaza, is die trend vooral sterk onder ouders die zelf nog niet helemaal biologisch eten, maar het wel voor hun kind willen. Klanten die zelf veel biologisch kopen, maken volgens Van Kessel de prakjes voor hun spruit het liefst zelf "vanwege de voorkeur voor onbewerkte voeding". Om onder de residu-norm voor bestrijdingsmiddelen te blijven, raadt Ekoplaza aan om babyvoeding te maken met biologische ingrediënten.
Gangbare supermarkten stellen overigens vrijwel zonder uitzondering normen aan hun leveranciers die ver onder de wetenschappelijk vastgestelde Acceptable Daily Intakes (ADI's) en de wettelijke Maximale Residu Limiet (MRL's) liggen. Aldi hanteert de strengste normen, stelden foodwatch en Milieudefensie vast.
Dit artikel afdrukken
De verkoop van biologische babyvoeding valt het meest op. In 2017 groeide de markt met 23%; in 2018 zette die groei door met nog eens 18,3% ten opzichte van 2107. Daarmee is babyvoeding verreweg de grootste stijger binnen de productgroep ‘droge kruidenierswaren’ in de supermarkt.
Van alle babyvoeding in de markt is inmiddels 18% biologisch. Een dergelijk aandeel wordt in de supermarkt alleen benaderd door biologische eieren (ruim 15%), terwijl de eerstvolgende grote biologische categorieën - zuivel (4,3%) en aardappelen, groente en fruit (4%) - daar een flink eind bij achterblijven.
Speciaalsupermarkt Ekoplaza ziet biologisch eten voor het jonge kind stijgen in de belangstelling. Volgens Charlotte van Kessel, category manager bij Ekoplaza, is die trend vooral sterk onder ouders die zelf nog niet helemaal biologisch eten, maar het wel voor hun kind willen. Klanten die zelf veel biologisch kopen, maken volgens Van Kessel de prakjes voor hun spruit het liefst zelf "vanwege de voorkeur voor onbewerkte voeding". Om onder de residu-norm voor bestrijdingsmiddelen te blijven, raadt Ekoplaza aan om babyvoeding te maken met biologische ingrediënten.
Gangbare supermarkten stellen overigens vrijwel zonder uitzondering normen aan hun leveranciers die ver onder de wetenschappelijk vastgestelde Acceptable Daily Intakes (ADI's) en de wettelijke Maximale Residu Limiet (MRL's) liggen. Aldi hanteert de strengste normen, stelden foodwatch en Milieudefensie vast.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
"Ouders willen het veiligste voor hun kind. Dat suggereert de groei van de markt voor kant-en-klare babyvoeding."
Haal ik niet uit het artikel? Dat is een aanname. Zou kunnen kloppen, misschien speelt er wat anders. :)
Insiders wisten al dat alle ingrediënten van babyvoeding al organischer dan organische waren. Strengere richtlijnen op MRL's (absoluut niet!). Zonder kunstmest dat weer niet, maar de ingrediënten waren absoluut altijd al schoner dan gewoon voedsel.
Ho wacht, daar zeg je nogal wat Wouter.
Waarom weet het publiek dat niet?
Kan Gustaaf Haan van Questionmark het bevestigen? Of Joyce de Stoppelaar van de NVWA?
Dick, het publiek weet altijd minder dan experts. ;-)
En serieus, de grote jongens gebruiken beter-than-organic ingrediënten. Absoluut geen MRL’s of ander kleine sporen van contaminaten. Ik denk niet dat kunstmest een issue is, dus formeel zijn deze ingrediënten dus niet organic. Maar schoon dat ze wel zijn!
Wouter, ik loop te lang mee om daar nog aan te twijfelen. Maar ik wil het graag nog horen van de waakhond en de ordebewaker. Gustaaf Haan en Joyce de Stoppelaar kom er maar in.
Wel verrassend natuurlijk: als voedsel zo veilig is en de MRL's zwaar onderschreden worden, waarom dan een (nagenoeg) 0-tolerantie voor de jongste kinderen?