Dat meldt de Financial Times. De kindervoedingsactiviteiten van Danone scoorden sinds 2008 een gemiddelde organische omzetgroei van 7%. De operationele marges liepen op tot meer dan 20%, terwijl die van de rest van de zuivelgroep - de 'gewone' zuivel - bijna halveerde tot 8%.

Baby- en kindervoeding is een van de laatste posten waar ouders op beknibbelen. Ze willen het beste voor hun kind.

Of dat ook echt het beste is, is dan weer een andere vraag. Waar ouders weinig tijd hebben - of maken - om (apart) gezond te koken voor hun jonge kroost, grijpen ze terug op voedsel dat speciaal gemaakt wordt voor kinderen. Een groot deel van de ouders zien de gangpaden met babyvoeding van supermarkten als veilige haven om geschikt voedsel te kopen voor een jong kind. De producten worden dan ook vaak vermarkt als 'gezond' en 'natuurlijk'. Maar (ook) die paden liggen vol met sterk bewerkt voedsel, waarschuwt de Britse NGO First Steps Nutrition Trust in een nieuw rapport.

Bijna een derde van de baby- en peutervoeding die verkocht wordt in het Verenigd Koninkrijk is ultra processed (UPF). Heb je het over babysnacks en ontbijtgranen dan loopt het aandeel UPF's op tot de helft, of zelfs tot driekwart bij babykoekjes en beschuit. UPF's zijn goed voor 61% van de totale gemiddelde energie-inname van Britse kinderen van twee tot vijf jaar. Dat is hoger dan in de Verenigde Staten en Australië.

Het blijft een worsteling voor jonge ouders. Je wilt het beste voor je - waarschijnlijk kieskeurige - kleine eter en je besteedt grof geld aan kindervoeding, maar of die uiteindelijk de gezondheid van je kind ten goede komt, is de vraag. En dat terwijl eetgewoontes waar je op jonge leeftijd aan went het hele leven doorwerken.
Dit artikel afdrukken