Nederlandse supermarkten haalden volgens marktonderzoeksbureau IRI tot oktober dit jaar 20,7% van hun omzet uit prijsaanbiedingen. Nog nooit eerder was de zogeheten 'promodruk' zo hoog. De komende weken wordt zelfs een stijging tot boven de 22% verwacht door verschillende prijsstunts. Supermarkten stunten vooral met koffie, wijn, sauzen en mixen, toetjes en broodbeleg. IRI constateert dat de Nederlandse ontwikkeling haaks staat op de Europese trend, die juist een stagnatie in het aantal promotionele acties laat zien. Volgens IRI is dat "een teken dat fabrikanten [die de acties betalen, red.] steeds kritischer worden in de beoordeling van het effect van promo’s", schrijft Distrifood.
Distrifood - Promodruk stijgt naar recordhoogte
Lees ook
- 0 Nederland ‘volgas’ op weg naar laatste superheffing 7 mei 2014
- 0 Meer Nederlandse meldingen in voedselfrauderegister 13 feb 2014
- 0 Voedselbanken NL ‘niet verrast’ over toenemende armoede 3 dec 2013
- 0 Onderzoeksbureau GfK: omzetgroei supers vlakt af 11 sep 2013
- 51 Een ‘systeemfout in de varkensprijs’? 29 mei 2013